به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در هفت سال گذشته هر سال به طور متوسط ۲ میلیارد دلار محصول تولیدی از این استان به بیش از ۹۸ کشور دنیا صادر شده است.

حبیب امین زاده، افزود: عمده محصول صادراتی آذربایجان شرقی شامل فرش و صنایع دستی، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فولاد و چدن، اشیا ساخته شده از مواد پلاستیکی، مواد معدنی و سنگ، انواع خشکبار، محصولات پتروشیمی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات (تراکتور، قطعات صنعتی و خودرویی )، چرم و کفش است.

وی اظهار داشت: عمده بازارهای هدف صادراتی استان نیز کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد، گفت: این استان از طریق مرز بازرگان با کشور ترکیه نیز مرتبط بوده و موقعیت استراتژیکی بسیار بالایی برای به وجود آمدن یک مرکز عمده تجاری بین المللی را داراست.

امین زاده، متوسط واردات استان در هفت سال گذشته را سالانه حدود یک میلیارد دلار از ۵۰ کشور مبدا اعلام کرد و ادامه داد: در بخش تجارت استان، اقدام به ساماندهی و تسهیل تجارت خارجی شامل فرایندهای صدور گواهی الکترونیکی امضا، صدور و تمدید کارت بازرگانی، عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان صدور مجوز ثبت سفارش کالا، اعزام هیات های تجاری و انتخاب صادرکننده نمونه کرده ایم.

وی ایجاد سامانه الکترونیکی www.ntsw.ir ( سامانه جامع تجارت برای انجام امور مربوط به بخش تجارت اعم از اخذ شناسه کالا، امور مربوط به ثبت سفارش واردات کالا، اخذ کارت بازرگانی و معافیت های گمرکی) و ایجاد نمایشگاه بین المللی و بزرگترین سایت نمایشگاهی کشور در تبریز را از اقدامات این سازمان اعلام کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: راه اندازی سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری برای صدور کارت بازرگانی (mvcrs.ir) و صدور و تمدید بیش از یک هزار و ۵۰۰ فقره کارت بازرگانی از دیگر اقدامات این سازمان در بخش تجارت در دولت تدبیر و امید است.

امین زاده، با اشاره به اقدامات این سازمان از سال ۹۲ تا کنون، افزود: هم اکنون ۳۸۶ اتحادیه صنفی با ۱۱۵ هزار صنف تولیدی توزیعی و خدماتی در سطح استان وجود دارد و ۴۸ فروشگاه بزرگ تاسیس شده است.

وی ایجاد ۴۱ شرکت بازاریابی شبکه ای، ایجاد سامانه iranianasnaf.ir (ایرانیان اصناف) برای انجام کلیه امور مربوط به اصناف ساماندهی و نظارت بر فعالیت های اصناف (اتحادیه های صنفی و احدهای مربوطه)، امور مربوط به صندوق مکانیزه فروش، کدگذاری رسته های صنفی، صدور پروانه کسب ایثارگری و صدور پروانه کسب را از اقدامات این سازمان در بخش اصناف اعلام کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه قالی بافی از شغل های مهم اشتغالزای استان است، گفت: توسعه بخش قالی بافی شامل اعطای تسهیلات در قالب پشتیبان، بیمه قالی بافان، صدور پروانه بهره برداری واحد تولید طرح و نقشه، پروانه غیرمتمرکز فرش دستباف، پروانه مجتمع قالی بافی، جواز تاسیس مجتمع طرح و نقشه، جواز تاسیس مجتمع قالی بافی، کارت قالی بافی، پروانه تاسیس کارگاه قالی شویی و خدمات تکمیلی و مجوز مشاغل خانگی و برگزاری کارگاه آموزش فرش دستباف از جمله اقدامات این سازمان در بخش قالی بافی است.

امین زاده، با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۰۰ هزار قالیباف در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد، افزود: این استان سهم ۳۵ درصدی از صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده است.

وی، اعلام تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف جهان، ساماندهی شبکه توزیع شامل فرایندهای (صدور و تمدید مجوز شرکت های پخش کالا)، احداث سیلو به ظرفیت حدود ۷۰۰ هزار تن به منظور ذخیره سازی گندم و ایجاد ۳۴ هزار واحد انبار در سطح استان را از دیگر اقدامات این سازمان از سال ۹۲ تا کنون اعلام کرد.

منبع: ایرنا