به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، معاون بهداشت دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اجرای طرح تحقیقاتی انجام تست آنتی بادی رایگان در آذربایجان شرقی بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان و بسته به تعداد جمعیت استان، تعداد جمعیت شهر و تعداد خانوارها خبر داد.

عباسعلی درستی اظهار کرد: اخذ تست آنتی بادی در استان ما به صورت طرح تحقیقاتی در حال انجام بوده و همکاران ما برای انجام این طرح با خانواده‌ها تماس گرفته و از آن‌ها برای انجام تست رایگان آنتی بادی دعوت می‌کنند؛ در صورت عدم تمایل خانواده‎ها به انجام این تست، با خانواده‌ی دیگری از سوی مرکز بهداشت، تماس گرفته می‌شود، این طرح هم اکنون در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نمونه‌گیری‌های پی سی آر از همان ابتدا بر اساس دستورالعمل انجام می‌شود، گفت: دستورالعمل‌ها به صورت مداوم تغییر می‌یابند؛ در مقطع زمانی فعلی نمونه‌برداری (پی سی آر) از کسانی انجام می‌شود که علامت‌دار بوده و پزشکان متخصص او را کاندیدای نمونه برداری معرفی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین پس از اعلام مثبت شدن نمونه‌ی یک فرد، از برخی از اطرافیان او که مسن بوده و یا علایم بیماری را دارند نیز نمونه اخذ می‎شود.

درستی از اخذ روزانه‌ ۸۰۰ نمونه از بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا به طور متوسط در سطح آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: آمار هر روز با روز گذشته متفاوت بوده و بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ نمونه متغیر است.

وی متذکر شد: رفتار ویروس آگاهانه نیست، از این رو ما باید آگاهانه رفتار کنیم. اینکه بخواهیم برای تعداد مبتلایان در مجالس عروسی، ختم و یا عزاداری‌ها، سهم تعیین کنیم، چنین اطلاعات و آماری در دست نیست.

معاون بهداشت دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خاتمه گفت: مطمئن هستیم هر جا که دستورالعمل‌های بهداشتی سهل گرفته و خدشه‌دار می‎شود، آمار مبتلایان هم افزایش می‌یابد، تفاوتی ندارد که پروتکل‌ها در عروسی یا عزا و یا در مدرسه و دانشگاه رعایت نشود، ویروس در هر تجمعی پخش می‎شود.

منبع: ایسنا