به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رسول خدابخش در آیین افتتاح گلخانه ۳ هکتاری کشت محصولات کشاورزی در شهرستان اهر که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: اگر بتوانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای توسعه شهرستان اهر به نحو احسن استفاده کنیم، یقیناً وظیفه‌ای جزء این نداریم و با تک‌روی و حرکت‌های انفرادی نمی‌توانیم در توسعه به نتیجه دل‌خواه دست یابیم.

وی با اشاره به این‌که هر کسی که در شهرستان اهر مسئولیت قبول کرده بایستی حتی در شرایط زمانی هم به فکر توسعه باشد، افزود: مدیران شهرستانی بایستی از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای پرهیز کرده و در امورات اصلی متمرکز شوند؛ در طول ۱.۵ ماه که در اهر هستیم به نتیجه رسیده‌ام که شهرستان اهر قابلیت توسعه را دارد و فضا برای کار، تلاش و پیگیری مسائل شهرستانی فراهم است.

فرماندار شهرستان اهر از افتتاح اولین طرح گردشگری کشاورزی آذربایجان شرقی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: شهرستان اهر در حوزه صنعت گردشگری کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در این راستا نخستین طرح گردشگری که تلفیقی از صنعت گردشگری و کشاورزی است در شهرستان اهر به بهره‌برداری می‌رسد.

خدابخش با ذکر این‌که می‌توانیم با حفظ هویت باغات، صنعت گردشگری را در باغات شهرستان اهر ایجاد کنیم، بیان کرد: قابلیت تبدیل باغات به گردشگری کشاورزی البته با حفظ هویت باغات، در مسیر گردشگری اهر-مشگین‌شهر وجود دارد و اگر با تفکر غیر از توسعه حرکت کنیم قطعاً نتیجه نمی‌گیریم و حتی به بُن‌بست هم می‌خوریم.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم سرمایه‌گذاران از شهرستان اهر فراری شوند و حتی نیاز باشد به استقبال سرمایه‌گذاران برویم؛ این در حالی است که اگر فردی برای سرمایه‌گذاری اقدام کند و از مدیران و مسئولان پاسخ مثبت نبیند یقیناً ما هم راضی باشیم اقدام به سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

فرماندار شهرستان اهر با بیان این‌که ارزیابی عملکرد مدیران شهرستان شاخص‌های زیادی ندارد، کار کرده‌ایم یا نکرده‌ایم، گفت: این‌که بگوییم فلانی مدیر خوبی است و خوب سخنرانی می‌کند قابل قبول نیست؛ بلکه مدیران بایستی مرد عمل باشند نه اینکه شعار دهند و سخنرانی کنند، وقتی می‌بینیم گلخانه‌ای ۲۲ برابر کشت سنتی محصول کشاورزی بیشتر می‌دهد چرا نباید در این حوزه بیشتر توجه کنیم!

خدابخش بر لزوم ضرورت فعال‌سازی واحد تحقیق و توسعه بخش کشاورزی شهرستان اهر تاکید کرد و گفت: واحد تحقیق و توسعه بخش کشاورزی می‌تواند راهکارهای لازم و با در نظر گرفتن اقلیم و شرایط منطقه؛ کشاورزان را به سمت افزایش بهره‌وری و کاهش در مصرف آب سوق دهد و اگر غیر از این عمل شود شاید نتوانیم جبران مافات کنیم.

وی با تاکید بر این‌که بنده مدیران شهرستان اهر را از نظر کارآیی ارزیابی می‌کنم، خاطرنشان کرد: برای من این مهم است که مدیران چه توفیقاتی به دست آورده‌اند، متاسفانه جدیداً از برخی مدیران پیگیر موضوعاتی می‌شوم ولی در پاسخ فرافکنی می‌کنند و می‌گویند فلان مورد شدنی نیست، اما بنده این مسائل را در ارزیابی مدیران لحاظ می‌کنم هرچند شاید مستقیماً حرفی نزنم؛ وقتی مدیری توانایی حل مشکلی را نداشته باشد چگونه می‌توانیم به او مدیر اداره بگوییم.

فرماندار شهرستان اهر ابراز داشت: مردم از مدیران ادارات انتظار دارند تا به مشکلات‌شان رسیدگی و حل کند؛ این‌که مدیران در این فکر باشند که چند صباحی در راس مدیریت دستگاهی هستند و خواهند رفت با این تفکر نمی‌توان به جایی رسید.

۵۰ پرونده ایجاد گلخانه در اهر تشکیل و در انتظار صدور مجوز است

محمد اسدی، مدیر جهاد کشاورزی اهر در آیین افتتاح گلخانه ۳ هکتاری کشت محصولات کشاورزی در شهرستان اهر با اشاره به این‌که تغییر اقلیم تاثیری زیادی بر تشدید خشک‌سالی منطقه دارد، اظهار داشت: اقداماتی که در حوزه بهسازی قنات‌ها، چشمه‌ها و کانال‌های آبیاری و اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای می‌تواند در کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری تاثیرگذار باشد؛ استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر صرفه‌جویی ۱۲ برابری مصرف آب در گلخانه‌ها در مقایسه با کشت سنتی افزود: در کشت محصولات گلخانه‌ای حدود ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و در کشت‌های هیدروپونیک حدود ۹۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر از افتتاح طرح کشت هیدروپونیک در آینده‌ای نزدیک در این شهرستان خبر داد و گفت: به عنوان مثال اگر در پنج مترمربع طرح هیدروپونیک؛ تنها یونجه کشت کنیم تولید محصول با ۳۰ هکتار اراضی سنتی برابری می‌کند و رشد محصول در طرح هیدروپونیک یک هفته طول می‌کشد تا به رشد نهایی برسد ولی در فضای باز رشد محصول ۱۲ هفته زمان می‌برد.

اسدی، تبدیل اراضی دو و سه زراعی و کشاورزی شهرستان اهر به کشت‌های هیدروپونیک و گلخانه‌ای در جهت افزایش بهره‌وری و تولید محصول تاکید کرد و یادآور شد: اراضی کشاورزی درجه دو و سه که در شهرستان اهر کم نداریم، اگر آنها را به کشت‌های تاییدهیدروپونیک و گلخانه‌ای تبدیل کنیم یقیناً در افزایش تولید، کاهش مصرف آب و تامین معیشت و اقتصاد کشاورزان تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که گلخانه افتتاح شده امروز؛ ۳ هکتار بوده و برای احداث آن بیش از ۱.۲ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: این واحد گلخانه‌ای روزانه ۱۸ مترمکعب و سالانه ۶۶۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌کند این در حالی است که مصرف سالانه آب در گلخانه به اندازه مصرف آب تنها یک هکتار از اراضی کشاورزی سنتی است و در عین حال ۲۲ برابر روش‌های کشت سنتی، محصول تولید می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر تصریح کرد: این گلخانه ۳ هکتاری برای ۴ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است، به طوری که هر هکتار گلخانه در شهرستان اهر به طور غیرمستقیم برای ۱۲ نفر اشتغال‌زایی می‌کند.

اسدی از ایجاد ۱۴ واحد کشت گلخانه‌ای طی سه سال گذشته در شهرستان اهر خبر داد و گفت: در حال حاضر برای ایجاد ۵۰ واحد گلخانه‌ای در شهرستان اهر پرونده تشکیل داده و منتظر صدور مجوز از سوی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط هستیم؛ ولی بعضاً در صدور مجوزهای گلخانه با سازمان مهندسی کشاورزی به مشکل برمی‌خوریم.

گلخانه ۳ هکتاری با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم‌زمان با هفته دفاع مقدس و با حضور امام جمعه، فرماندار و سایر مسئولان شهرستانی به بهره‌برداری رسید.

منبع: تسنیم