به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد محرم‌زاده در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات مجلس شورای اسلامی در تأمین مسکن برای مردم اظهار داشت: بر اساس آخرین اقدامات مجلس یازدهم برای تأمین مسکن برای جلوگیری از قیمت‌های کاذب و جبران کمبودها در حوزه مسکن؛ دولت را ملزم به تسهیل‌گری جهت ساخت سالانه ۱میلیون مسکن در کشور کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم افزود: دولت ملزم به ارائه‌ تسهیلات و زمین مورد نیاز جهت ساخت‌وساز مسکن است تا با این راهکار از کمبود مسکن در کشور کاسته شود.

وی از تشکیل صندوق مالی در بانک مسکن به‌منظور تأمین پروژه‌های مالی و ارائه‌ تسهیلات مسکن در کشور خبر داد و گفت: هر آن‌چه‌ با تصمیم مجلس در قالب تسهیلات به ساخت و تأمین مسکن از سوی دولت پرداخت خواهد شد؛ از طریق صندوق مالی در بانک مسکن ارائه‌ خواهد شد.

محرم‌زاده اضافه کرد: درآمد حاصله از مالیات خانه‌های خالی و اقساط تسهیلات مسکن مهر و هر کس اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که بخواهد به تأمین مسکن در کشور کمک کند به صندوق مالی در بانک مسکن به‌صورت سازمان‌دهی‌شده الحاق می‌شود تا بدین‌وسیله منابع مالی در قالب تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان تأمین مسکن پرداخت شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی؛ آن‌چه‌ دولت در حوزه مسکن ملزم به اجرای آن شده که حدود ۱میلیون مسکن است در قالب ۸۰۰ هزار مسکن در محدوده شهرها و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در حوزه روستایی است تا زمینه ساخت مسکن و تأمین سرپناه برای خانواده‌های فاقد مسکن مستقل با مجری‌گری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملیاتی شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که “دولت طرح اقدام ملی مسکن را در کشور اجرایی کرده؛ آیا این طرح می‌تواند تأثیری در قیمت‌های کاذب مسکن داشته باشد؟” گفت: واقعیت این است که دولت در طول ۷ سال گذشته اقدام به‌خصوصی در حوزه مسکن نداشته است

به‌طوری‌که حتی نتوانسته‌اند در طول این سال‌ها مساکن مهر نیمه‌تمام را تکمیل کنند و به مالکان تحویل دهند و بعد از هفت سال طرح اقدام ملی مسکن را آغاز کرده‌اند که در آن هم اقدام قابل‌توجهی نداشته‌اند.

محرم‌زاده با بیان این‌که دولت طرح اقدام ملی مسکن را در حالی کلید زده است که رغبت مردم به این طرح دولت چندان قابل‌توجه نیست، ابراز داشت: چون دولت برنامه‌ بخصوصی در طرح اقدام ملی مسکن نداشته و آن‌چنان تسهیل‌گری نکرده است؛ آینده‌ موفقی برای این طرح نمی‌بینیم و آن‌طور که ما انتظار داریم، طرح اقدام ملی مسکن نمی‌تواند قیمت‌های کاذب مسکن را بشکند.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: دولت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن عملکرد و پیشرفت ضعیفی دارد؛ این در حالی است که اگر قرار بود مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن در کشور از طریق همین طرح تأمین شود بایستی سال‌ها قبل به این فکر می‌افتادند و از طرفی الآن هم اگر عمل می‌کردند باید به پیشرفت‌هایی می‌رسیدند.

وی تصریح کرد: در حدود ۲میلیون واحد مسکن خالی در کشور وجود دارد که مجلس برای بهره‌مندی مردم از خانه‌های خالی؛ دولت را مکلف به سامان‌دهی کرده است و دراین‌صورت مالکان باید خانه‌های خالی را اجاره دهند و یا این‌که به فروش برسانند و از طرفی اگر سالانه یک‌میلیون واحد مسکن جدید در کشور ایجاد شود و عرضه و تقاضا هم‌خوانی داشته باشد یقیناً قیمت‌های کاذب هم خواهد شکست.

محرم‌زاده با ذکر این‌که نرخ بهای مسکن را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، گفت: هر وقت تقاضا در هر حوزه‌ای بیش از عرضه باشد یقیناً قیمت‌های کاذب و حباب به‌وجود می‌آید؛ البته در کشورمان هیچ اقلامی نیست که دچار تورم و افزایش قیمت‌های هیجانی و کاذب نشده باشد، مسکن هم یکی از حوزه‌هایی است که باید ساماندهی و از تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم جلوگیری شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معیشت و درآمد مردم به‌قدری ضعیف شده است که حتی قادر به تأمین مسکن چندمتری هم نیستند.

منبع: تسنیم