به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ایاز برنو با بیان اینکه سردخانه ها نخستین حلقه زنجیره صنایع تبدیلی محسوب می شوند، گفت: هم اکنون در استان ۱۲۰ سردخانه نگهداری میوه وجود دارد که ظرفیت شان بیش از ۴۰۰ هزار تن است .

وی با بیان اینکه تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیاد داریم، افزود: آذربایجان شرقی از قطب های مهم سردخانه ای در کشور بوده و بعد از استانهای آذربایجان غربی و تهران، رتبه سوم کشور را از نظر تعداد و ظرفیت سردخانه های کشور داراست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود واسطه ها و دلالان، باید بخشی از محصولات تولیدی استان همچون سیب به صورت مطلوب در سردخانه ها ذخیره و نگهداری شود، ادامه داد: در تحقق آن، باید تلاش کنیم واحدهای سردخانه ای که مجوز آنها صادر شده است عملیاتی شوند تا علاوه برایجاد اشتغال، شاهد افزایش درآمد تولیدکنندگان و ارتقای سطح اقتصاد کشاورزی منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی دو ویژگی اصلی فصلی و فسادپذیر را دارا هستند، گفت: بنابراین نگهداری این محصولات نقش مهمی در کاهش ضایعات و افزایش بهره وری دارد.

 برنو با بیان اینکه سرانه سردخانه در استان آذربایجان شرقی به ازای هر نفر در کشور از ۲۵ کیلوگرم ۱۰ سال قبل به بالای ۱۰۰ کیلوگرم در حال حاضر رسیده است، افزود: سرانه سردخانه در استان آذربایجان شرقی از سرانه کشوری آن (۷۰ کیلوگرم) و از خیلی کشورهای دیگر همچون کشورهای توسعه یافته(۸۰ کیلو) بالاتر است.

وی با بیان اینکه سردخانه ها نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخلی، توسعه صادرات، کم کردن نقش واسطه ها، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات ایفا می کنند، ادامه داد: به طور کلی با ایجاد واحدهای سردخانه ای در استان ضمن کاهش ضایعات محصولات و اقتصادی کردن تولید می توان این اقلام را به موقع به بازار مصرف عرضه و از افزایش بی رویه قیمت ها نیز جلوگیری کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان مراغه با ۴۳ سردخانه فعال به ظرفیت ۱۳۰ هزارتن بیشترین سردخانه های استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است، گفت: شهرستانهای میانه ، اهر و تبریز نیز به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

منبع: ایرنا