به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود بهبودی عصر دیروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی در تبریز با اشاره به نقش و اهمیت آمار در سیاست گذاری‌های توسعه‌ای کشور گفت: نقش آمار در ایجاد یک نظام حکمرانی خوب مهم بوده و آمار می‌تواند مقدمه‌ای برای دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف سازی باشد.

وی با تاکید بر اینکه آمار می‌تواند مقدمه‌ای برای تمامی فعالیت‌ها باشد، افزود: باید در کنار اجرای تمامی برنامه‌های آماری به سمت نظام نوین آماری و ثبت مبنا حرکت کنیم.

بهبودی با اشاره به اینکه در ثبت آمار به سمت غیرحضوری کردن ثبت داده‌ها پیش می‌رویم، ادامه داد: در نظام آماری نوین مراجعات حضوری کاهش و بیشتر به شکل ثبت در محل وقوع در داخل یک بخش به جریان می‌افتد.

وی با انتقاد از اینکه در کشورمان در خصوص مهاجرت اطلاعات ثبتی وجود ندارد، افزود: اطلاعات اقتصادی واحدها در گذشته به شکل واحد ثبت نمی‌شد ولی اکنون با نظام نوین آماری یکپارچه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی سپس به طراحی سامانه SDI که زیرساخت اطلاعات مکانی است اشاره داشت و گفت: فراتر از نظام آماری ثبتی مبنا نظام اطلاعات داده‌های مکانی است که در آینده‌ای نه چندان دور در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید در نظام آماری به سمتی رویم که مفاهیمی مثل بیکاری، اشتغال، تورم و سایر داده‌ها تعریف مشخص و استانداردی داشته باشد، افزود: نظام آماری ثبتی مبنا امکان خطاهای انسانی و تعدد تفسیرها را به حداقل می‌رساند.

بهبودی سپس به برنامه‌های میان مدت و بلند مدت سازمان برنامه ریزی استان اشاره داشت و افزود: تدوین برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله و سند تدبیر توسعه استان از جمله اقدامات میان مدت بود و سند آمایش آذربایجان شرقی نیز جزو برنامه بلندمدت برنامه ریزی است که در افق ۲۰ ساله در شورای برنامه ریزی ایران تصویب شده و منتظر تصویب آن در شورایعالی آمایش هستیم. روح قالب همه اینها تسهیل و راهبری جریان توسعه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی سپس به اجرای پروژه‌های مشارکتی دولت با بخش خصوصی در استان اشاره کرد و گفت: دولت به عنوان سیاستگذار اصلی اقتصاد کشور به عنوان حامی و تسهیل گر فعالیت دارد و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند.

بهبودی گفت: سالانه به طور میانگین در استان طرح‌هایی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت مشارکتی افتتاح می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به آزادراه تبریز- سهند و آزادراه تبریز- بازرگان اشاره کرد.

منبع: مهر