به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: از این میزان کشت، یک هزار و ۴۴۷ هکتار به کاشت گل محمدی با تولید چهار هزار و ۵۳۴ تن محصول و متوسط عملکرد چهار هزار کیلوگرم در هکتار، ۳۳۴ هکتار به کاشت زعفران با تولید یکهزار و ۵۲۴ کیلو محصول و متوسط عملکرد ۴.۶ کیلوگرم در هکتار و یکهزار و ۷۴۲ هکتار از انواع مختلف گیاهان دارویی با چهارده هزار و ۱۸۶ تن محصول و هشت هزار و ۴۰۰ کیلوگرم متوسط عملکرد در هر هکتار اختصاص داشت.

وی با بیان اینکه در سال زراعی ۹۹-۹۸ در سطح ۲۰۴ هکتار گیاهان دارویی با تولید ۸۱۶ تن و گل محمدی در سطح ۱۴۲ هکتار و زعفران در سطح ۳۷ هکتار توسعه یافته است، ادامه داد: استان آذربایجان شرقی با داشتن ۴۵۰ گونه گیاهان دارویی یکی از غنی ترین استانها در سطح کشور می باشد .
فتحی، اعلام کرد: تعداد ۲۱ واحد فرآوری گل محمدی( گلاب و اسانس)، عرقیات گیاهان دارویی، شربت های گیاهان دارویی، بسته بندی گیاهان دارویی، بسته بندی زعفران و سماق در استان آذربایجان شرقی فعال هستند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای کشت گیاهان دارویی در استان آذربایجان شرقی ۶۹۱ هکتار بود، افزود: در اجرا ۷۲۰ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اجرای برنامه الگویی طرح توسعه گیاهان دارویی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه یارانه نهال و گیاهان دارویی، افزود: مبلغ سه هزار و ۶۳۰ میلیون ریال جهت توسعه گیاهان دارویی تخصیص یافته که از این مبلغ یکهزار و ۵۹۷ میلیون ریال در کاشت بهاره جهت خرید بذر و نشای گیاهان دارویی همچون سیاه دانه، رازک، آویشن در شهرستانهای حوزه دریاچه ارومیه شامل تبریز، اسکو، شبستر، بناب، عجب شیر و مراغه هزینه شده و مبلغ ۲ هزار و ۳۳ میلیون ریال نیز در کاشت پاییزه گیاهان دارویی موسیر، آویشن و سیاهدانه هزینه خواهد شد.
فتحی، ادامه داد: از اعتبارات یارانه نهال و گیاهان دارویی مبلغ ۸۰ میلیون ریال در سطح ۱۱.۵ هکتار در شهرستانهای خداآفرین، مرند، عجب شیر، اسکو و بستان آباد جهت کاشت زیره سبز و سیاه دانه در کاشت بهاره و پاییزه اختصاص یافته است.
وی در خصوص تسهیلات اعتباری پرداخت شده در سال ۹۸، گفت: در سال ۹۸ تعداد ۲۶ فقره پرونده گیاهان دارویی در سطح ۷۴.۶ هکتار به مبلغ ۲۳ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال ثبت شده در سامانه سیتا جهت جذب تسهیلات مورد بررسی قرار گرفت و به بانکهای عامل معرفی شد همچنین در سال ۹۹ تعداد ۱۷ فقره پرونده در سطح ۲۶ هکتار به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال در سامانه سیتا از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به کارگروه استانی معرفی شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه زنجیره تولید گیاهان داروئی، از تامین نهاده تا بازار فروش را شامل می شود، افزود: یکی از مشکلات اصلی زنجیره تولید گیاهان داروئی در استان؛ تامین نهاده، بذر و نشاء این گیاهان است .
وی گفت: متاسفانه در سطح استان تولید نشاء گیاهان داروئی انجام نمی شود و کشاورزان مجبورند نشاء مورد نیاز خود را از سایر استانها تامین کنند.
وی از سرمایه گذاران دعوت کرد تا در امر تامین نهاده و کشت نشاء گیاهان داروئی سرمایه گذاری کنند.
فتحی با اشاره به اینکه فرآوری کنندگان این محصولات بابت عدم محصولات باکیفیت ناراضی هستند و تولیدکنندگان هم از عدم وجود مشتریان مناسب اظهار نارضایتی می کنند، خاطرنشان کرد: علت اصلی این مسئله تکیه گیاهان داروئی بر منابع طبیعی است.
وی اظهار کرد: گیاهان داروئی از منابع طبیعی و عرصه های ملی تولید می شوند و طبیعتاً اسانس مورد نظر و ماده موثر در طول زمان تغییر پیدا می کند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: برای حل این معضل در مرحله اول باید به طرف زراعی سازی گیاهان داروئی پیش رویم و در مرحله بعد کشت گیاهان داروئی بایستی براساس کشاورزی قراردادی انجام شود تا هم کشاورزان و هم فرآوری کنندگان این محصولات با خیال راحت به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: ایرنا