به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، الله وردی دهقانی روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه تا امروز هویت نماینده گرجستانی شرکت پیمانکار معدن طلای اندریان و کیفیت واگذاری آن در سال های قبل مشخص نشده است، افزود: مدارکی داریم که آلوده بودن آب های زیرزمینی منطقه توسط معدن را نشان می دهد و همین امر استفاده از روش های پاک استخراج طلا در معدن اندریان را دو چندان می کند.

دهقانی با اشاره به اینکه معدن طلای اندریان در زمان حاضر با مشکلات اجتماعی در قالب مرگ هشت نه نفر از برداشت کنندگان قاچاق خاک و سنگ طلا و عدم شفافیت در استخراج مواجه است، گفت: اینهایی که به عنوان پیمانکار و مالک معدن در منطقه فعالیت می کنند، اصلا کارشناس معدن نیستند.

وی ادامه داد: قانون اساسی برای فعالیت اتباع خارجی در ایران محدودیت هایی قایل شده و آنان نمی توانند حتی یک درصد نیز در معادن کشورمان سهم داشته باشند؛ البته خارجی ها می توانند در طرح های عمدنی سرمایه گذاری کنند، ولی نمی توانند سهامدار باشند و منابع کشور را در اختیار بگیرند.

وی با بیان اینکه در پشت معدن طلای اندریان یک مافیا خوابیده است، تشریح کرد: ما نه تنها با فعالیت معدن مخالف نیستیم، بلکه بر این باوریم که این معدن دارایی ماست و باید از آن برای اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت حداکثر استفاده را کنیم و مردم منطقه منتفع شوند، اما این کار باید به شکل شفاف و بر مبنای رعایت اصول و مقررات در ابعاد اقتصادی و زیست محیطی انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مافیایی که به صورت غیرقانونی، غیراصولی و غیرشفاف از معدن طلای اندریان استفاده می کنند، منافع شان را در خطر می بینند و برای گل آلود کردن آب اقدام به شایعه پراکنی و تحریف اظهارات اینجانب در فضای مجازی می کنند که هدف شان تشویق اذهان مردم و مسوولان است.

وی با بیان اینکه به نقل از من نوشته اند که معدن طلای اندریان در ازای دریافت اس ۳۰۰ به روس ها واگذار شده است، افزود: وقتی سامانه سوم خرداد را تولید و پهپاد آمریکایی را نیز با آن ساقط کرده ایم، نیازی به اس ۳۰۰ نداریم، ضمن اینکه این معدن اصلا در دست روسها نیست.

وی با اشاره به اینکه کسانی که پشت سر این شایعات هستند، هدف شان گل آلود کردن آب است و شاید در برخی نهادها نیز دست دارند، تشریح کرد: در ظاهر شرکتی به نام «لاسورا» که گفته می شود در قبرس ثبت شده است، پیمانکار استخراج طلا از معدن اندریان و شخصی گرجستانی به نام «لبدوف» نیز نماینده آن در معدن است.

دهقانی اضافه کرد: واقعیت این است که صاحب اصلی شرکت «لاسورا» تاکنون در ایران دیده نشده است و به منطقه نیامده و معلوم نیست که آیا وجود خارجی دارد یا نه و این وضعیت این گمانه را در افکار عمومی تقویت می کند که معدن در اصل توسط شرکت های ایران و به نام شرکت خارجی مدیریت و استخراج می شود.

وی با بیان اینکه قرارداد استخراج از معدن طلای اندریان حدود سال ۱۳۸۶ با شرکت «زرین داغ آستارگان» منعقد شده است، اظهار کرد: در زمان حاضر ۷۳ درصد سهام معدن در اختیار شرکت «لاسورا»، ۱۳ درصد متعلق به «شرکت منطقه ای معادن آذربایجان»، ۹ درصد در اختیار آقای هبرامه و سه درصد نیز در اختیار آقای هاشمی است.

وی افزود: حال باید بررسی کنیم که آیا یک شرکت خارجی می تواند ۷۵ درصد سهام معدن طلای اندریان را تصاحب و مدیریت کند، هر چند باز هم تاکید دارم که از هر گونه سرمایه گذاری خارجی در معادن استقبال می کنیم، اما سرمایه گذاری با سهامداری متفاوت است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: افرادی که این معدن را تصاحب و مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده اند، به دنبال گل آلود کردن آب از طریق شایعه پراکنی و نسبت دادن اظهارات دروغ به بنده در مورد این معدن هستند.

وی گفت: ما به دنبال اصلاح فرآیند استخراج و فرآوری معدن طلای اندریان هستیم، زیرا سیانور مورد استفاده برای فرآوری در این معدن بیشتر از حد استاندارد و بازدهی روش هیپ لیچینگ به کار رفته در آن نیز بسیار پایین است و ما هم بر اصلاح این روند تاکید داریم.

وی با بیان اینکه بهره برداران معدن اندریان به شکل غیراصولی از آن برداشت می کنند و قاچاق و برداشت های غیراصولی مردم محلی نیز ریشه در خود معدن دارد، ادامه داد: بر اساس قانون تامین امنیت معدن بر عهد بهره بردار است و اگر  آنان نخواهند یک گرم سنگ و خاک نیز از آنجا قاچاق نمی شود.

دهقانی گفت: تعدادی اشخاص مجهعول الهویه در این معدن هستند که فقط اسامی شان را داریم و تاکنون پاسخی به شبهات نداه اند و شایعه پراکنی آنان موجب نمی شود که ما از احقاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مردم عقب نشینی کنیم.

وی افزود: در شرایط فعلی معدن هیچ فایده ای برای منطقه ندارد، زیرا در سه سال اخیر حدود ۲ میلیارد تومان حقوق دولتی داده اند، در حالی که دهها میلیارد تومان خسارت به منابع طبیعی و محیط زیست منطقه خسارت زده اند.

وی ادامه داد: سنگ و خاک طلایی که از معدن طلای اندریان قاچاق می شود به صورت غیرکارشناسی و غیرعلمی در تبریز و اطراف آن استخراج می شود که محیط زیست هچگونه نظارتی ندارد، زیرا کار در کارگاه های خانگی انجام می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: وقتی ۶۸ تن سنگ طلای قاچاق در سال گذشته و ۱۶ تن امسال کشف می شود و میزان کشف ها نیز چندین برابر این مقدار است، این سوال از محیط زیست پیش می آید که اینها کجا فرآوری می شوند.

دهقانی یادآوری کرد: بر این اساس رسیدگی به مشکلات مبتلابه معدن طلای اندریان در اولویت شورای عالی معادن آذربایجان شرقی است و ما نیز پیگیر آن هستیم.

معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز از جمله معادن غنی طلای کشور محسوب می شود که فعالیت آن در سال های گذشته همواره محل مناقشه بوده است.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز اول آبان ماه امسال از تشکیل تیم ویژه برای بررسی مسائل زیست محیطی معدن طلای اندریان خبر داد.

منبع: ایرنا