به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسین فتحی در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه نرخ بیکاری آذربایجان شرقی در سطح کشور جزو پایین ترین نرخ‌های بیکاری است، اظهار داشت: نرخ بیکاری آذربایجان شرقی حدود ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی کمترین تعدیل نیرو در کرونا را در بین سایر استان‌ها تجربه کرده است، افزود: معتقدم حمایت‌های دولتی و تعصب کارفرمایان برای حفظ نیروهای موجود، از عوامل کاهش تعدیل نیرو بود چراکه فضای پدرانه در حوزه کار حاکم است و نمی خواستند فرزندان خود را از دست دهند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه برخی از مشاغل ناگزیر به استفاده از بیمه بیکاری شدند، گفت: بیش از ۵۱۸۰۰ نفر در قالب بیکاری کرونایی ثبت نام کردند که اغلب آنها دوباره به سر کار خود بازگشتند.

وی از پرداخت مبلغ بیمه بیکاری کرونایی اسفند، فروردین و اردیبهشت خبر داد و ابراز داشت: از میان متقاضیان حدود ۱۰ درصد باقی مانده که سازمان برنامه و بودجه مسئولیت پرداخت مالی را بر عهده دارد و فقط اداره کار وظیفه پایش آمار و ارائه به سازمان برنامه و بودجه را بر عهده دارد.

فتحی با اشاره به اینکه قبل از کرونا ۱۲ هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری داشتیم، خاطر نشان کرد: ۴ هزار نفر هم از ابتدای امسال به مقرری بگیران بیمه بیکاری اضافه شده است و اکثرا بیکاران ناشی از کرونا به سر کار بازگشتند.

وی در پاسخ به مشکلات پرداخت بیمه بیکاری و تاخیر طولانی در پرداخت، گفت: بر اساس پیامک مرحله به مرحله بیمه بیکاری پرداخت می‌شود که پرداختی به صورت کامل از زمان اخراج پرداخت محاسبه و پرداخت خواهد شد.

فتحی میزان کمک بیکاری کرونایی را یک میلیون تومان برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت عنوان کرد و گفت: بیمه بیکاری هم معادل ۸۰ درصد حقوق قانون کار است که به تدریج سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌کند.

منبع: تسنیم