به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، با توجه به فرارسیدن فصل سرما،  سالانه شاهد جانباختن تعدادی از هموطنان در اثر استنشاق  گاز منوکسید کربن به علت عدم استفاده صحیح از بخاری ها و وسایل گرمایشی هستیم، در راستای فرهنگ سازی لازم در میان مردم، دبیرخانه مقابله با مسمومیت های ناشی از گازها در جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی تشکیل یافته است .

در این دبیرخانه اداره کل مدیریت بحران استانداری ، شرکت ملی گاز استان، مرکز خدمات ایمنی و فوریت های آتش نشانی کلان شهر تبریز ، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان و جمعیت هلال احمراستان با همکاری صداوسیمای استان نسبت به اطلاع رسانی های لازم اقدام خواهند کرد .

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در اولین جلسه کمیته مقابله با مسمومیت ناشی از گازها گفت: با فرارسیدن ماه های سرد سال متاسفانه شاهد فوت تعدادی از هموطنان و هم استانی ها در اثر گاز منوکسید کربن هستیم که با  فرهنگ سازی لازم از طریق مختلف به ویژه صداوسیما و فضای مجازی می توان نسبت به کاهش چشمگیر تلفات جانی اقدام کرد.

محمدباقر هنربر افزود: حفظ جان انسانها در حوادث و سوانح برای مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت بوده و بایستی در این راستا تمامی دستگاهها دست به دست هم بدهند و با استفاده از ظرفیت های همدیگر و با رعایت استانداردها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و ارائه آموزش های لازم و دادن هشدارها، آمارتلفات جانی  ناشی از مسمومیت با گازها را پایین بیاورند .

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی نیز در این کمیته با تجلیل از نقش بی بدیل صداوسیما در ارتقای سطح آگاهی های عمومی آحاد مختلف جامعه از حوادث و سوانح و نحوه مقابله با آنها گفت: برای برخورد با هر مخاطره ای بایستی ابتدا نسبت به شناسایی آن و بعد نسبت به اتخاذ راهکارهای مقابله با آن اقدام کرد .

حمید حسین پور خاطرنشان کرد: برای افزایش تاب آوری جامعه بایستی آموزش ها و هشدارهای لازم در خصوص نحوه استفاده از وسایل گرمایشی به مردم ارائه شود .

برپایی چادرهای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در مراکز و مجتمع ها و سطح شهرها ، تهیه محتوا های آموزشی ،ارائه آموزش های ایمنی و پاسخگویی به همیاران طرح مقابله با مسمومیت های ناشی از گازها ، ارائه آموزش های پایه و همگانی به دهیاران و شورایاران محلات و آموزش های همگانی در قالب طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات)، توزیع چک لیستهای ارزیابی وسایل گاز سوز ، انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین دستگاهها، برگزاری مسابقات ،ابلاغ مصوبات مربوط به کاهش مرگ و میر ناشی از گازها به فرمانداری ها و بخشداری ها و دهیاری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله اقدامات این کمیته خواهد بود.

منبع: ایرنا