به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدحسین صومی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران به نتایج مثبت کشف واکسن کرونا اشاره و اضافه کرد: ورود اولین واکسن های کرونا از طریق شرکت فایزر به برخی از ایالت‌های آمریکا و آغاز واکسیناسیون و ایمن سازی فعال این بیماری خبری بسیار مسرت بخش است و این امر نشام می دهد که اگر یک شرکت بتواند این کار را انجام دهد پس بقیه شرکت‌های داروسازی هم چنین اقدامی را می‌توانند، به انجام برسانند.

وی اظهار داشت: بر همین اساس گروه‌هایی در کشور ما نیز این کار را انجام داده اند و یک گروه کد اخلاق و مجوز تست واکسن کرونای ایرانی را بر روی انسان گرفته است و چون واکسن‌ها باید فازهای مختلفی را طی کنند، اگر مسیر کشف واکسن کرونای ایرانی به خوبی پیش برود، امیدواریم در خرداد و تیر ماه سال آینده واکسن تولیدی ایران را برای پیشگیری از بیماری استفاده کنیم.

صومی با یادآوری اینکه واکسن کرونا در جهان تولید شده، اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است و متقاضی زیادی دارد، گفت: بر همین اساس از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی را حداقل برای ۶ ماه آینده تا زمان احتمالی رسیدن واکسن کرونا با جدیت بیشتری رعایت کنند.

وی ادامه داد: در مورد واکسن‌ کرونا همه کارشناسان معتقدند که ابتدا کادر درمان و سپس افراد پرخطر واکسینه شوند و اگر شرکت‌ها به تعهداتشان عمل کنند، انتظار می‌رود که واکسن کرونا به ایران هم برسد و نباید از نظر دور داشت که پیام‌های واکسیناسیون پیام‌های بسیار امیدبخشی برای جامعه جهانی است.

صومی تاکید کرد: باید از افراد سالمند و پرخطر و کادر پزشکی‌ مراقبت بیشتری کنیم تا زمینه برای واکسیناسیون طیف وسیعی از جامعه فراهم شود و این مسایل آرزوهای دست یافتنی هستند و مردم می‌توانند مسیر را تسهیل کنند.

وی با تاکید بر ضرورت خودداری از برگزاری هرگونه مهمانی، مراسم و دورهمی به ویژه در مناسبت‌هایی مانند شب یلدا، گفت: دور هم جمع شدن تنها دو خانواده زمینه ابتلای چندین نفر را به کرونا فراهم کرده است و برای اینکه یلدای سال آینده زنده باشیم و این مناسبت را به هم تبریک بگوییم باید امسال از برگزاری هرگونه جشن و دورهمی خودداری کنیم.

صومی با اشاره به فراهم شدن امکان تست مجدد از مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی، از توزیع تعداد ۱۰ هزار کیت تشخیصی در مراکز بهداشتی و درمانی استان خبر داد و اظهار داشت: از هفته آینده این تست در مراکز ۱۶ ساعته و مراکز سلامت استان انجام می‌شود.

وی درباره احتمال ابتلای مجدد فردی به کرونا، گفت: امکان ابتلای مجدد در صورت علامت دار بودن فرد از ۳ تا ۶ ماه کمتر است، اما فردی با پی سی آر مثبت و بدون علامت ممکن است به عنوان میزبان ویروس عمل کرده و پس از چند ماه علامت دار شود، از این رو چه افرادی که مبتلا شده‌اند و چه آن‌هایی که مبتلا نشده‌اند باید تلاش کنند تا ویروس به بدنشان وارد نشود.

صومی ازدحام مردم در برخی از مراکز مانند داروخانه‌ها، بانک‌ها و صف کشیدن برای خرید اقلام غذایی را بسیار خطرناک خواند و افزود: تمامی مدیران و مسئولان باید هوشمندانه عمل کنند و از ازدحام و صف کشیدن جلوگیری کنند چون چنین صف‌ها و ازدحام‌هایی متاسفانه در برخی از داروخانه‌های دانشگاه نیز به دلیل برخی کمبودهای دارویی و در بعضی از مغازه‌ها به دلیل کمبود برخی از اقلام مواد غذایی و مراکزی مانند بانک‌ها زیاد دیده شده است.

وی بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی در سیستم حمل و نقل عمومی تاکید و اضافه کرد: در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی امکان ابتلا به بیماری در افراد افزایش می‌یابد، بنابراین باید مطمئن شویم که مسافران از وسیله‌ نقلیه امن و مطمئنی استفاده می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه به عنوان متولی سلامت مردم با هرگونه بازگشایی ها تنمان می‌لرزد بر بازگشایی های هوشمندانه تاکید کرد و ادامه داد: اگر کارهای غیرضروری را با اصرار انجام ندهیم و این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند، ویروس هم ضعیف‌تر خواهد شد.

صومی اظهار کرد: کاهش ورودی‌ها به بیمارستان‌ها و تعداد بستری ها  نشان می‌دهد که محدودیت‌ها در کنترل بیماری تاثیر گذار بودند و تا حدودی بار بیماری در بیمارستان ها کم شده است و از نظر عقلانی هم ثابت شده است که اگر بتوانیم ۱۴ روز جلوی چرخه ویروس را بگیریم شاهد کاهش موارد بیماری در هفته‌های آینده خواهیم بود.

وی گفت: طی چند روز گذشته تعداد بیماران کرونایی آذربایجان شرقی از ۱۵۰۰ بیمار به ۱۱۶۵ بیمار کاهش یافته و هم اکنون تعداد ۲۹۶ نفر در بخشهای مراقبت ویژه بستری و ۱۳۴ نفر زیر دستگاه ونتیلاتور ( تنفس مصنوعی ) هستند.

منبع: ایرنا