به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سهراب فیض‌زاده معاون فنی شرکت شهرک ‌های صنعتی آذربایجان ‌شرقی در گفتگویی به تشریح آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پرداخت و اظهار کرد: در استان ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دولتی وجود دارد که از این تعداد ۵۳ شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین و سه مورد نیز در مرحله مکان‌یابی است.

وی افزود: از تعداد ۵۳ شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین استان ۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند که تا حد قابل قبولی زیرساخت‌های آنها تکمیل شده و هفت شهرک صنعتی نیز تخصصی است.

فیض‌زاده با بیان اینکه دو مرکز فناوری کسب و کار در شهرک‌های صنعتی شهید سلیمی و فناوری خودرو مستقر شده است، ابراز داشت: یک شهرک فناوری تخصصی خودرو در استان استقرار یافته که وظیفه پشتیبانی نرم‌افزاری از واحدهای صنعتی را دارد و در زمینه قطعات خودرو فعالیت می‌کند.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در ۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی  که به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، ۴ هزار و ۶۲۰ فقره قرارداد واگذاری زمین صورت گرفته است که به سرمایه‌گذاران واگذار شده و از این تعداد ۲ هزار و ۵۷۶ قرارداد به مرحله بهره‌برداری رسیده و در حال تولید است.

این مسوول خاطرنشان کرد: در واحدهای فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تعداد ۶۰ هزار و ۳۶۶ نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

رتبه سوم شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در شاخص‌های کشوری

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: از لحاظ وضعیت عمومی و شاخص‌های کشوری با فاصله بسیار کم در رتبه سوم کشوری  قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر وجود شهرک‌های صنعتی دولتی تعداد ۶ شهرک صنعتی غیردولتی در استان به مرحله بهره‌برداری رسیده که عمدتا نیز شهرک تخصصی هستند و دو شهرک صنعتی غیردولتی نیز پروانه تاسیس دریافت کرده‌ و درحال تکمیل زیرساخت هستند که به‌زودی به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید.

استقرار ۱۰۰۴ واحد صنعتی در شهرک‌های خصوصی استان

فیض‌زاده با بیان اینکه ۱۰ مورد شهرک صنعتی غیر دولتی در دست اقدام داریم، اعلام کرد: در شهرک‌های خصوصی حدود  یک‌هزار و ۴ واحد صنعتی مستقر شده است که از میان آنها ۸۱۵ واحد به بهره‌برداری رسیده و در حدود ۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، اذعان داشت: از لحاظ شهرک‌های غیر دولتی رتبه دوم کشوری را داریم که امیدواریم با بهره‌برداری رسیدن واحدهایی که در دست اقدام می‌باشند بتوانیم رتبه اول کشوری  را به دست بیاوریم.

وضعیت زیرساخت‌های انرژی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان

وی به وضعیت زیرساخت‌های شهرک‎ها و نواحی صنعتی استان نیز اشاره و اضافه کرد: حدود یک‌هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی در فاز عملیاتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد که از این مقدار ۷۹۸ لیتر بر ثانیه آب  تامین شده است و ۳۵۲ لیتر بر ثانیه کمبود آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد.

فیض‌زاده افزود: در زمینه برق ۸۰۴ مگاوات نیاز فاز عملیاتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد که از این مقدار ۴۴۳ مگا وات تامین شده است و  ۳۶۱ مگاوات کمبود برق به‌صورت فوری  وجود دارد.

این مسوول متذکر شد: جوابگوی استقرار واحدهای صنعتی در سال جهش تولید نیستیم ولی به علت بالا بودن تقاضا مجبوریم با وجود کمبود زیر ساخت زمین صنعتی واگذار کنیم و اگر نتوانیم حداقل امکانات و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی را محقق کنیم، امکان و اجازه واگذاری به سرمایه‌گذاران به ما داده نمی‌شود.

رتبه اول کشوری شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی را یکی از افتخارات استان آذربایجان‌شرقی دانست و بیان داشت: این شهرک یکی از شهرک‌های بی‌نظیر و جزو فعال‌ترین و تمیزترین شهرک‌‌های صنعتی کشور است و استان‌های دیگر تلاش می‌کنند از این شهرک الگوبرداری کنند.

وی با بیان اینکه شهرک سرمایه‌گذاری خارجی آذربایجان‌شرقی رتبه اول برترین شهرک صنعتی کشور را طی سال‌های گذشته به دست آورد است، ابراز کرد: در این شهرک واحدهای تولیدی برای توسعه یا تکمیل ظرفیت خود نیاز شدید به زیرساخت برق دارند.

فیض‌زاده یادآور شد: یکی دیگر از شهرک‌ها صنعتی بسیار خوب استان شهرک صنعتی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که در کنار شهر تبریز و در مسیر آزادراه تبریز _ سهند واقع شده است.

مزایای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

این مسوول اعلام کرد: از مزایای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌توان به معافیت مالیاتی که در قانون پیش‌بینی شده  اشاره کرد.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، افزود: یکی دیگر از امتیازات استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بحث صدور مجوزهای ساخت و ساز است که کاملا رایگان بوده و برای پروانه ساخت و پایان کار هزینه‌ای اخذ نمی‌شود.

منبع: فارس