به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، از آغاز عملیات اجرایی پروژه ایمن‌سازی ۱۸۲ هکتار از حاشیه رودخانه ارس و بازگرداندن ۲۵ هکتار اراضی از دسترس خارج شده در اثر طغیان‌های فصلی به ایران طبق هماهنگی‌ با کشور جمهوری آذربایجان بر اساس پروتکل توافقی سال ۱۳۳۴، خبر داد.

یوسف غفارزاده با اعلام این خبر، گفت: طبق برنامه، شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با کمک عوامل اجرایی خود، اراضی به زیر آب رفته کشور در شهرستان جلفا را که به دلیل طغیان‌های فصلی رودخانه ارس از دسترس خارج شده بود، بر اساس پروتکل‌های توافقی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به حالت قبلی خود برگرداند.

وی، اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی مناطق اولویت‌دار رودخانه ارس را در محدوده این استان ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: اکنون طرح ساماندهی رودخانه مرزی ارس در هشت کیلومتری شهرستان جلفا به طرف خداآفرین در حال اجرا است که از جمله اقدامات انجام شده در این محدوده می‌توان به احداث دایک  ۳.۷۵ کیلومتری، لایروبی رودخانه به طول یک کیلومتر و اجرای جاده انحرافی اشاره کرد.

وی با بیان این‌که تاکنون در محدوده استان، ۹ ناحیه اضطراری و اولویت‌دار در رودخانه ارس، شناسایی و مطالعه شده که عملیات ساماندهی در آن‌ها ضروری است، خاطرنشان کرد: طول این مسیرهای خطرساز، ۱۶ کیلومتر است که از جمله آن‌ها می‌توان به اراضی روستاهای اوزان، ابراهیم سمیع، عاشقلو و بویدوز اشاره کرد.

غفارزاده، محافظت از جاده راهبردی مرزی و اراضی کشاورزی حاصلخیز حاشیه ارس را از اهداف عمده طرح ساماندهی رودخانه مرزی ارس اعلام کرد و گفت: با توجه به شیب موجود و سیلاب‌های فصلی رودخانه دائمی ارس در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و گاه خرداد که دبی رودخانه می‌تواند به بیش از ۱۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه برسد، فرسایش خاک امری اجتناب‌ناپذیر بوده و امیدواریم بتوانیم حداکثر ظرف ۴۵ روز آینده به اهداف پیش‌بینی شده خود در محدوده شهرستان جلفا برسیم.

وی از طرح ساماندهی رودخانه مرزی ارس به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نام برد و افزود: هدف از اجرای قانون حفظ و تثبیت کناره رودخانه‌های مرزی و آئین‌نامه اجرایی آن، ویژه استان‌های دارای رودخانه مرزی، ساماندهی، کنترل سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و بازگرداندن اراضی از دسترس خارج شده با نظارت دبیرخانه کمیته هماهنگی رودخانه‌های مرزی مستقر در وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: این کمیته متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه، نیرو، جهاد کشاورزی، دفاع (سازمان جغرافیایی) و سازمان برنامه و بودجه و فرماندهی مرزبانی ناجا بوده که بر تمامی طرح‌ها در مراحل مختلف طراحی و اجرا بر اساس شرح وظایف تعریف شده و پروتکل‌های مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه نظارت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: طی ۳۰ سال اخیر با ساماندهی ۶۱ کیلومتری مناطق پرخطر رودخانه ارس در شمال غرب ایران، ۱۲۵۰ هکتار از اراضی از دسترس خارج شده، در مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان مجددا به خاک ایران بازگردانده و حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی این محدوده، ایمن‌سازی شده است.

رودخانه مرزی ارس در شمال غرب ایران که از کوه‌های “مین گول” ترکیه سرچشمه می‌گیرد، ۲۴۸ کیلومتر آن در محدوده آذربایجان‌شرقی قرار گرفته و پس از طی مسیر ۴۵۰ کیلومتری در ایران و پیوستن به رودخانه “کورا” در جمهوری آذربایجان، سرانجام به دریای خزر وارد می‌شود.