به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز شنبه در گفت وگویی، مجموع آژانس های مسافری و گردشگری آذربایجان شرقی را ۲۴۶ واحد اعلام و اضافه کرد: درخواست تعطیلی ۴۰ واحد از این مجموعه رقم بسیار بالایی است که بر اثر تبعات شرایط کرونایی در استان رقم خورده و می توان ادعا کرد که صنعت گردشگری با ظهور و بروز ویروس کرونا به تدریج مسیر نابودی را در پیش گرفته است.

وی اظهار داشت: البته باید در نظر داشت که بقیه آژانس های گردشگری آذربایجان شرقی و حتی در کل کشور نیز شرایط چندان مناسبی ندارند و همه این واحدهای صنفی مشکلات عدیده و بسیاری دارند که به دلیل تعطیلی تورهای مسافرتی بر آنها حاکم شده است و این احتمال وجود دارد که درخواست های تعطیلی روز به روز افزایش یابد.

حمزه زاده افزود: در حال حاضر تنها منبع تامین مالی آژانس های گردشگری و مسافرتی در آذربایجان شرقی موضوع بلیت فروشی است که آن نیز با خریدهای اینترنتی به شدت در حال افول و نزول است و اگر این منابع مالی نیز از آژانس ها گرفته شود، رکود کامل بر صنعت گردشگری و آژانس های مسافری حاکم خواهد شد.

وی کاهش ظرفیت مسافرگیری هتل ها و اماکن اقامتی آذربایجان شرقی را نشانه ای واضح از رکود حاکم بر صنعت گردشگری خواند و گفت: هم اکنون هتل های این استان در بهترین حالت با ۲۵  درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند که بر اساس استانداردهای ملی و جهانی این رقم باید حداقل ۴۰ درصد باشد تا سوددهی هتل ها و اماکن اقامتی محقق شود.

حمزه زاده ادامه داد: بر همین اساس هتل های آذربایجان شرقی و اغلب شهرهای ایران با حداقل ۱۵ درصد زیان دهی فعالیت می کنند که ادامه این روند آثار بسیار تخریبی بر حوزه گردشگری و نیز اشتغال شهرهای مختلف به خصوص گردشگرپذیر خواهد گذاشت.

به گفته وی شرایط کرونایی در کشور و آذربایجان شرقی باعث شده است تا خدمات جانبی هتل ها همچون فعالیت استخرها، کافی نت ها، کافی شاپ ها، تالارها و باشگاه های ورزشی موجود در داخل این اماکن نیز تعطیل شده و منابع درآمدی آنها به شدت کاهش یابد.

مدیر کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه برخی از مباحث مرتبط با فعالان حوزه گردشگری نیازمند اقدامات جدی و همت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی است، گفت: به دنبال شرایط بحرانی کنونی آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و سایر تأسیسات گردشگری و همچنین هنرمندان صنایع ‌دستی با خسارات مالی بیشتری مواجه هستند.

 حمزه زاده اظهار داشت: تمامی تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و فروش و صادرات صنایع ‌دستی هم اکنون متوقف‌ شده که در این راستا لازم است علاوه بر اعطای تسهیلات، همکاری همه‌ جانبه دستگاه‌ها برای تسهیل فعالیت و جبران خسارات بیشتر شود.

وی از تدوین برنامه‌های پساکرونایی مشترک با تشکل‌های حرفه‌ای با حمایت استانداری آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: حمایت و برنامه‌ریزی در راستای تقویت مجدد گردشگری استان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های مشترک استانی است که همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و همچنین تشکل‌های حرفه‌ای را می‌طلبد.

منبع: ایرنا