به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، غلامعلی راستی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان‌شرقی روز شنبه در جلسه کمیته فنی کارگروه تنظیم بازار استان با اشاره به برنامه ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص سهمیه روغن مارگارین در استان، افزود: از این میزان ۴۰۰ تن روغن ۴.۵ و ۵ کیلویی مورد مصرف خانوار و ۹۳۱ تن روغن ۱۶ کیلویی صنوف تولیدی توسط شرکت های پخش و نمایندگی شرکت مارگارین بر اساس برش استانی و آمار جمعیتی در تبریز و شهرستان ها توزیع می شود.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم در خصوص تامین اقلام و مایحتاج اساسی شهروندان و اقدامات توزیعی پیش بینی شده است، اظهار داشت: در شهرستان ها با معرفی مباشر از طریق روسای ادارات شهرستان ها و در تبریز نیز سهمیه خانوار به صورت مویرگی توسط شرکت تعیین شده و سهمیه صنوف توسط اتاق اصناف توزیع می شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به تخصیص یک هزار و ۴۰۰ تن برنج تایلندی به استان، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در مرکز استان ۳۰ درصد در اختیار اتحادیه کارمندی، کارگری، فرهنگیان و ۲۰ درصد در اختیار تعاونی های کارمندی و کارگری و ۵۰ درصد توسط فروشگاه های زنجیره ای براساس برش جمعیتی استان توزیع خواهد شد.

راستی، ادامه داد: ۲ هزار و ۹۳۵ تن شکر سهمیه خانواده و ۳۱ هزار و ۴۸۱ تن شکر سهمیه صنف و صنعت برای آذربایجان شرقی تخصیص یافته است که یک هزار و ۱۰۱ تن شکر سهمیه خانوار در بهمن بر اساس برش های جمعیتی در استان توزیع می شود و بقیه سهمیه شکر خانوار، صنوف و صنایع از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران و از طریق اداره کل غله استان پیگیری و توزیع می شود.

وی با تاکید بر همکاری و تعامل هرچه بیشتر مجموعه اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه یادآوری کرد: با هماهنگی اتاق اصناف و اتحادیه بنکداران در مدت ۱۵ روز باید اعضای آن ها به صندوق مکانیزه مجهز شوند چرا که در غیر این صورت امکان تامین و توزیع سهمیه مقدور نخواهد شد.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از نظارت مستمر بر روند توزیع کالاهای اساسی در استان خبر داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده برخی از کالاها، شرکت‌های مباشر باید قبل از توزیع کالا لیست هزینه های موجود را به منظور قیمت‌گذاری به معاونت نظارت و بازرسی ارائه کند تا با بررسی و آنالیز قیمت، نرخ مصوب برای مصرف کننده به شرکت ها ابلاغ و نظارت های لازم انجام شود.

یوسف پایدار با اشاره به ضرورت ثبت اطلاعات در سامانه های جامع تجارت و جامع انبارها براساس گروه های کالایی تعیین شده، افزود: کارگاه های آموزشی توسط این معاونت برای اعضای اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، اتحادیه مربوطه و واحدهای تولیدی برگزار شده تا نسبت به ثبت رسید و حواله انبار در سامانه های یاد شده اقدام کنند.

در آذربایجان شرقی ۱۵۰ هزار و احد صنفی وجود دارد که ۱۳۵ هزار واحد از این تعداد دارای مجوز است؛ این استان در حوزه اصناف دارای رتبه های برتر کشوری از جمله در خرید اعتبار، اعطای تسهیلات به واحدهای صنفی و اعطای پروانه کسب الکترونیکی است.

منبع: ایرنا