به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علیرضا قوچی معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی روز دوشنبه در بازدید از این مجموعه، افزود: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تاریخی شهرستان ورزقان سنگ‌ نگاره‌های سده‌های مختلف است و جای خالی موزه‌ای تخصصی در این حوزه دیده می‌ شد که اقدامات لازم در این راستا در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: به منظور مکان‌یابی مناسب برای ایجاد این موزه ارزشمند، محوطه عمارت امیر ارشد ورزقان که یکی از آثار تاریخی مهم این شهرستان محسوب می‌شود، برای ایجاد این موزه انتخاب شده است.

قوچی ادامه داد: مراحل اولیه ایجاد موزه سنگ‌نگاره‌های ورزقان در محوطه عمارت امیر ارشد ورزقان آغاز شده و تلاش داریم تا در ماه‌های آتی به بهره‌برداری برسد.

خانه امیر ارشد مربوط به دوره قاجار در شهرستان ورزقان، روستای اوخارا (آبخواره) واقع شده است؛ این بنا با بهره‌ مندی از شیوه معماری تاریخی منطقه و سبک ویژه ابنیه قاجاری طراحی و ساخته شده است.

این ساختمان سنگی که به «داش عمارت» مشهور است، کاخ امیر ارشد قراجه داغی بوده و از بناهای زیبا و منحصر به فرد شهرستان ورزقان بشمار می رود؛ خانه تاریخی امیر ارشد نماد شجاعت مردم ورزقان است و در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا