به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی، با ارائه‌ی توصیه‌های دامپزشکی به دامداران در فصل زمستان، اظهار کرد: بسیاری از دامداران در فصول سرد سال به علت برودت هوا، روش نگهداری دام ها را تغییر داده و آن‌ها را در آغل‌های سنتی و مسقف نگهداری می‌کنند که در این روش نگهداری، بیماری‌های متعددی می‌تواند سلامت دام‌ها را تهدید کند.

وی با بیان این‌که فضای کوچک آغل‌ها و نبود تهویه مناسب علاوه بر تکثیر و افزایش میزان عوامل بیماری زا می‌تواند باعث تجمع گازهای خطرناک از جمله گاز آمونیاک شود، گفت: همچنین این عوامل می‌تواند دستگاه تنفس حیوانات را تحت تاثیر قرار دهد و عوامل بیماری زای فرصت طلب به راحتی وارد سیستم تنفسی حیوان شده و باعث تشدید مشکلات تنفسی شود.

وی بیان کرد:  انتقال عوامل بیماری زا در این فضاها از دام‌های بیمار به دام‌های سالم به علت تراکم بالا، سریع‌تر انجام می‌شود و اگر دامدار به موقع اقدام نکند و اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون را به صورت مرتب انجام ندهد، باعث فراگیری بیماری‌هایی مختلف از جمله تب برفکی در دام‌ها خواهد شد.

 مدیرکل دامپزشکی استان، بهداشتی کردن جایگاه و محل نگهداری دام‌ها را از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا در فصل زمستان عنوان کرد و گفت: با رعایت ضوابط بهداشتی و واکسیناسیون به موقع، دامداران از تلفات بی رویه دام مصون خواهند بود.

وی با بیان اینکه استفاده از آغل‌های قدیمی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهترین توصیه در این زمینه تغییر سیستم دامداری از سنتی به صنعتی است، افزود: در جایگاه دام‌ها باید حداقل دو متر مربع فضا برای هر راس دام سبک در نظر گرفته شود و محل نگهداری دام‌ها از تهویه مناسب نیز برخوردار باشد.

وی با بیان این‌که حتما از نظرات دامپزشکان و کارشناسان ادارات دامپزشکی در پرورش صنعتی دام استفاده شود، گفت: با انجام این اقدام از خسارات اقتصادی متعدد ناشی از عدم آگاهی دامداران از عوامل پیشگیرانه در مقابل بیماری‌ها، جلوگیری می‌شود این امر قطعا به سود صنعت دامپروری و دامداران خواهد بود.

بهداد خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار راس دام سنگین و شش میلیون راس دام سبک در آذربایجان شرقی وجود دارد.

منبع: ایسنا