اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 41786
چهارشنبه - 15 بهمن 1399 - 15:49

سامانه جدید بارشی از جمعه در آذربایجان ‌شرقی فعال می‌ شود

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از روز جمعه و با ورود سامانه جدید بارشی به استان، بارش برف و باران دوباره آغاز می‌شود.

سامانه جدید بارشی از جمعه در آذربایجان ‌شرقی فعال می‌ شود

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌ شرقی روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت، افزود: فعالیت این سامانه همچنین موجب مه گرفتگی و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید در سطح استان می شود.

وی یادآوری کرد: در پی نفوذ این سامانه و آغاز بارش ها، لغزندگی معابر و جاده ها، کولاک برف، یخبندان، کاهش دید و اختلال در تردد خودروها در راه های ارتباطی به ویژه گردنه ها و جاده های کوهستانی پیش بینی می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به مسافران و رانندگان توصیه کرد: از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و در کنار رعایت نکات ایمنی خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند.

امیدفر همچنین خواستار پرهیز کوهنوردان از فعالیت های کوهنوردی شد و بر ضرورت انجام اقدامات به موقع در خصوص برف روبی در گردنه ها و جاده های کوهستانی،  نمک پاشی راه های ارتباطی، مدیریت در توزیع و مصرف حامل های انرژی و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی تاکید کرد.

وی گفت: در زمان کنونی( ۱۱ صبح) بستان آباد با ۴ درجه زیر صفر و هوراند با ۱۱ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز سه درجه بالای صفر و آسمان این شهر صاف است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا