به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رسول خدابخش صبح امروز در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اهر بابیان این‌که شهرستان اهر در حوزه نهاده‌های دامی مشکلات عدیده‌ای دارد، اظهار داشت: یکسری دلال باعث شده‌اند تا نهاده‌های دامی و کشاورزی به دست تولیدکنندگان نرسد.

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: کشاورزان اهری دارای شناسنامه بوده و میزان اراضی و سطح کشت بخش کشاورزی مشخص است که می‌توان بر اساس داده‌های آماری بخش کشاورزی؛ نهاده‌های دامی و کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی با گلایه از نبود واحد تحقیق و توسعه در بخش کشاورزی گفت: با فعال‌سازی واحد تحقیق و توسعه در بخش کشاورزی؛ این امکان به وجود می‌آید تا نقاط ضعف و قوت تولیدات کشاورزی را شناسایی کرده و با راهکار کارشناسی شده برای رفع این نواقص اقدام کنیم.

بهبود تولیدات و بخش کشاورزی دچار روزمرگی شده است

خدابخش با ذکر این‌که احساس می‌کنیم که بهبود تولیدات و بخش کشاورزی دچار روزمرگی شده است، یادآور شد: خوشبختانه در حوزه توسعه گلخانه‌ها در شهرستان اهر قدم‌های ارزشمندی برداشته شده است و اگر گلخانه‌ها با رویکرد صادرات محصولات کشاورزی گلخانه‌ای توسعه دهیم قطعاً در اقتصاد و معیشت کشاورزان و شهرستان تأثیر قابل‌توجهی را می‌بینیم.

فرماندار شهرستان اهر از فعالیت ۲۷ واحد مرغداری در این شهرستان خبر داد و گفت: بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی؛ باید در تولیدات گوشت مرغ و تخم‌مرغ ۲۰ درصد مازاد بر مصرف مردم اهر تولید داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که شهرستان اهر با تولید ۸۵ هزار تُن سیب؛ سومین قطب تولید سیب در آذربایجان‌شرقی است، افزود: برای امیدبخشی به باغداران و جمع‌آوری سیب‌های کنار جاده‌ای، نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی و جنبی در شهرستان اهر هستیم.

انسداد ۶۰ فقره چاه غیرمجاز در اهر

خدابخش از انسداد ۶۰ فقره چاه غیرمجاز به منظور جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی از آب‌های زیرزمینی در این شهرستان خبر داد و گفت: توسعه باغات غیرمجاز در سطح ۱۷۵۰ هکتار در شهرستان اهر؛ بر چالش‌های منابع آبی افزوده می‌شود در حالی که باید در ابتدای توسعه باغات جلوگیری می‌شد.

فرماندار شهرستان اهر اضافه کرد: با توزیع کود، سم و نهاده‌ها نمی‌توان ظرفیت‌های بالقوه‌ی بخش کشاورزی را بالفعل کرد و از طرفی باید برای بهره‌مندی از بخش کشاورزی و امیدآفرینی کشاورزان راهکاری برای بازار تضمینی تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم و زنجیره را تکمیل کنیم.

وی با تأکید بر این‌که متأسفانه برخی از دستگاه‌ها اراده‌ای برای تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را ندارند و صرفاً در سنگ‌اندازی مهارت دارند، بیان کرد: میدان دوآب، کارخانه تولید پوره سیب و امثالهم گرفتار بروکراسی اداری هستند و عمده مشکلات از سنگ‌اندازی برخی دستگاه‌ها ناشی می‌شود.