به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، این سازمان به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به احتمال افزایش تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصول سرد سال تأکید و به هم میهنان توصیه می کند در استفاده از وسایل گرمازا نهایت دقت را داشته باشند و ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن این وسایل و بررسی و اطمینان از صحت مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن توجه کنند.

با وجود هشدارهای مکرر و بیان نکات ضروری در پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، در ده ماهه سال جاری متاسفانه شاهد افزایش ۱۴.۹ درصدی آمار تلفات مسمومیت با گاز و جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم.

بر این اساس در ده ماهه امسال ۶۴۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۵۶۲ نفر بوده است. همچنین از کل تلفات مسمومیت با گاز در ده ماهه امسال ۴۹۴ نفر مرد و ۱۵۲ نفر زن بودند.
استان های تهران با ۱۲۷، آذربایجان شرقی با ۵۸ و خراسان رضوی با ۵۱ فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته اند. همچنین در بیش از نیمی از استان ها آمار متوفیات گاز گرفتگی کمتر از ۲۰ نفر و در استان های بوشهر و هرمزگان صفر گزارش شده است.

مرگ ۱۶۹ نفر در دی ماه

از آنجا که همواره بیشترین آمار مرگ ناشی از گازگرفتگی در نیمه دوم و فصول سرد سال اتفاق می افتد، دی ماه بالاترین رقم مرگ ناشی از مسمومیت با گاز را در سال جاری داشته است. در این ماه ۱۶۹ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۴.۱ درصد بیشتر شده است.