اخبار استان آذربایجان شرقی » اقتصادی
کد خبر : 43142
دوشنبه - 11 اسفند 1399 - 13:17
استاندار آذربایجانشرقی خبر داد:

سالیانه ۱۱ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی در آذربایجان ‌شرقی افتتاح شد

استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در دولت دوازدهم به طور متوسط هر سال ۱۱ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی در استان افتتاح شده است.

سالیانه ۱۱ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی در آذربایجان ‌شرقی افتتاح شد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدرضا پورمحمدی در گفت و گویی اظهار کرد: به دلیل ماهیت انقلاب شکوهمند اسلامی بیشترین توجهات در مقوله توسعه در کشور متوجه توسعه انسان محور بوده و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، به خصوص در سال های گذشته، تلاش شده با باور اینکه انسان محور توسعه است، در حوزه های مربوط به آموزش، بهداشت و دسترسی به خدمات زیربنایی به خصوص در مناطق محروم سرمایه گذاری شود.

وی با بیان اینکه امروز  در آذربایجان شرقی، پوشش آموزشی یعنی سطح سواد به بیش از ۹۷ درصد رسیده است، ادامه داد: در واقع جاماندگان از تحصیل بسیار کم شده و حتی در دور افتاده ترین نقاط آموزش و تربیت نیروی انسانی در اولویت قرار گرفته است.

پورمحمدی اظهار کرد: در بحث پوشش درمان، بیمه و سلامت افراد دستاوردهای بسیاری در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته ایم، به طوری که اکنون پوشش بیمه ای ۱۰۰ درصد اتفاق افتاده و حتی در دورافتاده ترین نقاط آذربایجان شرقی دسترسی به خانه بهداشت، مرکز سلامت، درمانگاه و بیمارستان به نحوه شایسته ای وجود دارد.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید طرح تحول نظام سلامت، اجرا و به زیرساخت های بهداشتی توجه ویژه شد، به گونه ای که با شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور از لحاظ زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان دچار مشکل نشدیم و تمام بیماران خدمات مورد نیاز درمانی را دریافت کردند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات است، خاطرنشان کرد: روستاهای ما در گذشته از نعمت مخابرات محروم بودند اکنون پوشش مخابراتی و اینترنت در بیش از ۹۰ درصد روستاها تحقق یافته است .

پورمحمدی افزود: پیش از انقلاب تعداد معدودی دانشگاه با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی در کشور وجود داشت، ولی اکنون ۴ میلیون جمعیت دانشجویی در کشور داریم که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار نفر در ۱۵۶ دانشگاه و یا شعبه دانشگاهی در آذربایجان شرقی مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش قبل از انقلاب چند مقاله در سال با همراهی اساتید هندی و پاکستانی چاپ می شد، ولی اکنون ایران در تولیدات علمی رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده و دانشگاه های ما به خصوص دانشگاه تبریز جز دانشگاه های برتر دنیا هستند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در سال های پس از انقلاب به خصوص در دولت تدبیر و امید، اهتمام جدی به بحث فناوری و ایجاد مراکز رشد و پارک های علم و فناوری معطوف شده، به طوری که اکنون حدود ۲۴۰ شرکت فناور با ۱۷ شرکتی که دانش بنیان بوده و محصولات شان تجاری شده، در استان فعال هستند که محصولات شان در سطح بین المللی عرضه می شود.

افتتاح چهار هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان طرح در دهه فجر ۱۳۹۹

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش شبانه روزی دولت برای عمران و آبادانی کشور افزود: در دهه فجر امسال ۳ هزار و ۶۹۵ پروژه عمرانی، خدماتی و اقتصادی با چهار هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۳۰ میلیون و ۹۷۱ هزار یورو و ۲۰۰ هزار دلار اعتبار ارزی در  آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.

پورمحمدی با اشاره به افتتاح سدهای مختلف در دولت تدبیر و امید در استان، اظهار کرد: سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی در اردیبهشت ماه سال آینده با حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۲ سال گذشته در حوزه انرژی آذربایجان شرقی ، ادامه داد: نیروگاه بادی آق کندی در میانه و فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی هریس به بهره برداری رسیده و فاز دوم نیروگاه هریس نیز به زودی به اتمام می رسد، ضمن اینکه عملیات اجرایی نیروگاه سهند آغاز شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد آب تبریز از زرینه رود تامین می شود، گفت: خط انتقال قدیمی یک کانال بتنی بود که مرتبط دچار مشکل می شد و اکنون خط جایگزین با لوله های فولادی به طول ۱۰۰ کیلومتر اجرا شده است.

وی اضافه کرد: یکی از پروژه های مهم استان در حوزه آب، انتقال آب ارس است که ۳۵ کیلومتر آن از محل اعتبارات آب های مرزی اجرا شده و پمپاژ آن تا هرزندات مرند انجام شده و قرارداد ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده نیز به زودی منعقد خواهد شد.

پورمحمدی افزود: در بخش فاضلاب نیز مدولار دوم تصفیه خانه تبریز در مراحل نهایی است و نصب برخی از تجهیزات باقی مانده که آن را تا پایان دولت به پایان می رسانیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام یافته در حوزه احیای دریاچه اورمیه  نیز گفت: اصلی ترین پروژه ای که در این دولت انجام شد، بحث انتقال آب از رودخانه زاب می باشد که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها ۸۰۰ متر از طول این کانال باقی مانده که تا قبل از پایان دولت به بهره برداری خواهد رسید.

افتتاح ۶۰۰ واحد تولیدی جدید در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنعت ، موتور محرکه توسعه در جامعه است، گفت: در سال های گذشته با وجود شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه، اقدامات خیلی اساسی و بنیادین در بخش صنعت استان صورت گرفته است.

پورمحمدی ادامه داد: تراکتور سازی و صنایع پایه استان ما با فناوری دهه های ۴۰ و ۵۰ فعال بودند که در سال های گذشته چند خط تراکتور سازی بهینه سازی و به روز شد و در صنایع دیگر نیز نوسازی و بهسازی انجام گرفت، ضمن اینکه بیش از ۶۰۰ واحد جدید در سال گذشته در بخش های مختلف در استان افتتاح شد.

وی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات به ۸۰ کشور صادرات داریم و تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات کشور شناخته شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۵ درصد قطعات خودروی کشور در این استان تولید می شود، گفت: اخیراً کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایدم، چرخشگر، سیبا موتور و انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های صنعتی و خودرو آذربایجان شرقی ایجاد شد تا کشنده ها و خودروهای تجاری با توجه به ظرفیت های موجود در داخل استان تامین شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر معادن بسیار غنی بوده و رتبه دوم کشوری را داراست، افزود: از این ظرفیت در گذشته کمتر استفاده شده، اما اکنون در بخش معدن اهتمام جدی وجود دارد و فاز دوم تغلیظ مجتمع مس سونگون عملیاتی شد و فاز  سوم را شروع می کنیم و بحث ذوب و پالایش نیز در مرحله نهایی شدن است.

پورمحمدی ادامه داد: معدن نفلین سینیت سراب نیز بیش از ۵ میلیارد تن ذخایر مکشوفه دارد که سال گذشته عملیات اجرایی آن با دستور ریاست جمهوری شروع شد و اکنون در مرحله نهایی کردن قرار داد با قرارگاه خاتم الانبیا هستیم.

وی اظهار کرد: مزایده ۳۵۰ معدن در استان انجام شده و در مرحله انتخاب سرمایه گذار هستیم.

استاندار اذربایجان شرقی گفت: به جز معدن مس سونگون، معادن مس متعددی در سطح استان از جمله در شهرستان های اهر، هشترود و بستان آباد داریم.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم در کنار استخراج معادن شهرک های صنعتی مرتبط با آن معدن و در واقع صنایع پایین دستی هر کدام از معادن را ایجاد کنیم تا هم ایجاد اشتغال و درآمد کرده و هم از ارزش افزوده این منابع بهره مند شویم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی در حوزه کشت گلخانه ای، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده ایم، اظهار کرد: در تولید محصولات باغی و گلخانه ای از لحاظ سطح زیر کشت و بازده محصول در واحد سطح افزایش بسیار خوبی داشته ایم.

وی افزود: در بخش کشاورزی فقط وسعت زیرکشت را افزایش نداده ایم، بلکه علم، دانش و تکنولوژی را وارد این عرصه کرده ایم و با علم نوین، اصلاح بذر و شیوه های آبیاری نوین وارد گود شده ایم؛ به دلیل سرمایه گذاری های خوبی که صورت گرفته، اکنون در تولید مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، مازاد تولید داریم.

خط آهن میانه – تبریز جزو حقوق معوق مانده مردم بود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به توسعه راه های کشور، ادامه داد: راه آهن میانه- تبریز جز جقوق به تعویق افتاده مردم استان بود که سال گذشته تا بستان آباد به بهره برداری رسید و تلاش می کنیم قبل از تیرماه سال آینده به ایستگاه خاوران تبریز برسد.

وی اظهار کرد: در کشور یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزاد راه در حال اجراست که ۴۵۰ کیلومتر از آنها در آذربایجان شرقی ساخته می شود.

پورمحمدی گفت: قطعه اول آزاد راه تبریز- بازرگان تا صوفیان پیشرفت خوبی دارد، تکمیل آزاد راه مراغه- هشترود در اولویت قرار دارد و ۹۰ درصد بزرگراه تبریز- اهر نیز به اتمام رسیده است.

وی افزود: به دلیل تحریم های ظالمانه تامین مالی برای پروژه های عمرانی سخت شده و منابع درآمدی محدودی داریم، بنابراین سعی کردیم به جای شروع پروژه های جدید پروژه های قبلی را تکمیل کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: آزاد راه تبریز- خواجه-ورزقان را ادامه خواهیم داد تا به مرز نوردوز برسد؛ آزاد راه تبریز- اسپیران تا ورزقان جزو پروژه هایی است که پیشرفت خوبی داشت، ولی به دلیل محدودیت های منابع مالی با مشکل مواجه شده است.

بخش عمده فعالیت های اقتصادی در استان توسط بخش خصوصی انجام می شود

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیشتر اقتصاد استان ما در بخش خصوصی است، در سال های سخت، بخش خصوصی همراه دولت بود و به همت بخش خصوصی شهرک کفش و چرم با ۴۰ هکتار وسعت و بیش از یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال ساخت است تا تمامی صنایع مربوط به چرم در این شهرک مستقر شوند.

پورمحمدی افزود: آذربایجان شرقی جز استان هایی است که از لحاظ صنایع دستی زبانزد خاص و عام است، از این رو شهرک صنایع دستی نیز ساخته می شود که زیرساخت های آن ایجاد شده و به دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم.

وی با بیان اینکه پیش شرط توسعه در عرصه تولید، عرضه به بازارهای بزرگتر و صادرات است، اضافه کرد: مجموعه این تعاملات موجب شده است صادرات غیرنفتی استان از ۲.۲ میلیارد به ۳.۳ میلیارد جهش پیدا کند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری انتخابات پیشرو نیز اظهار کرد: یکی از دستاوردهای بی بدیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که همه تصمیمات با انتخاب خود مردم و مهم ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری دینی است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ویدیو کنفرانس اخیر با مردم غیرتمند، متدین و شجاع آذربایجان فرمودند که گره حل عمده مشکلات ما در گروی مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد واجد شرایط و اصلح می باشد .

پورمحمدی گفت: پیش از انقلاب فقط ۲ حزب در کشور وجود داشت، اما اکنون ۱۲۰ حزب در کشور فعال است که از این تعداد ۴۸ حزب و تشکل سیاسی در آذربایجان شرقی فعال است.

منبع: ایرنا