به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر با بیان اینکه این سامانه همچنین موجب وزش باد گاهی شدید در روز چهارشنبه می شود، افزود: این سامانه موجب رگبار باران و غرش آذرخش و در نواحی سردسیر بارش برف و مه به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه می شود.
وی با اشاره به اینکه این سامانه همه نواحی استان را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش نسبی دما می شود، اظهار داشت: این سامانه بعد از ظهر روز جمعه از استان خارج می شود.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در پی نفوذ این سامانه احتمال اختلال در تردد و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها،  مسیل ها،  اصابت صاعقه و در نواحی مرتفع و کوهستانی کولاک برف وجود دارد.
امیدفر با بیان اینکه در پی فعالیت این سامانه احتمال پرتاب اشیا و آسیب به سازه های سبک و شکستن شاخه های درختان وجود دارد، ادامه داد: انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر عمومی و سیلاب و اثرات ناشی از وزش باد شدید ضروری است.
وی خواستار خودداری از فعالیت های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیرضروری توسط رانندگان و مسافران،  رعایت نکات ایمنی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در جاده های کوهستانی و توجه به توصیه های کارشناسان کشاورزی شد.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا