به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سردار حسین عبدی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی، در مورد قاچاق مواد معدنی در یکی از معادن طلای استان اظهار داشت: به این نوع از استخراج و معامله، اصطلاحاً فروش خارج از شبکه اطلاق می‌شود که پرونده‌های متعددی در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های غیرمجاز استحصال مواد معدنی غیرمجاز، شناسایی و کشف شده است، گفت: تقریباً هر روز در این زمینه دستگیری‌هایی داریم.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه علت این مشکل، ناشی از ضعف اقدامات تامینی و امنیتی بخش خصوصی است، افزود: بهره‌بردار این معدن باید معدن را محصور کند و امنیت حاشیه آن را با دیوار کشی افزایش دهد.

وی، معادن طلای مزرعه شادی و اندریان شهرستان ورزقان را جزو چالش‌های قاچاق مواد معدنی و یا فروش خارج از شبکه عنوان کرد و ابراز داشت: به دلیل ضعف نظارتی و اینکه بخش خصوصی معدن را محصور نکرده، یک چالش اجتماعی ایجاد کرده است.

سردار عبدی، تلاش نیروی انتظامی را در راستای حفظ حقوق بیت المال و صیانت از حقوق مردم در معادن دانست و گفت: تعداد قابل توجهی در این زمینه پرونده دار شدند و این دستگیری‌ها برای جلوگیری از استحصال و فروش غیر قانونی خاک طلا از این معادن ادامه دارد.

وی با انتقاد از اینکه بهره بردار خارجی معدن طلای اندریان نه تنها اطراف معدن را محصور نکرده، بلکه شکایتی هم از بهره برداران غیرمجاز اطراف معدن ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل، دستگیر شده‌ها شاکی خصوصی ندارند ولی به عنوان جرم مشهود برخورد می‌کنیم.

منبع: تسنیم