به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در دیدار با نماینده جدید سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: کووید ۱۹ به دنیا نشان  داد که نظام بهداشت و حوزه سلامت دنیا نباید استاتیک عمل کند بلکه باید در برابر چنین معضلاتی قدرت دینامیک بالایی داشته باشد تا بتواند مراقب بیماری های نوپدید باشد.

وی افزود: حتی طرح هایی که در رابطه با سیستم های نظام بهداشت و پاسخ به حوادث در دنیا تدوین شده بود در پاندمی کووید۱۹ خیلی کارآمد نبود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه نقش سازمان جهانی بهداشت در هماهنگی نظام های سلامت دنیا نیاز به بازتعریف دارد، ادامه داد: نظامات پیشرفته CDC و NHS آمریکا و انگلیس هم در برابر این پاندمی کم آوردند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: عدالت در سلامت نیز در دنیا نیاز به بازتعریف دارد. چراکه در این زمینه خیلی پایبندی به عدالت دیده نمی شود. پاندمی کووید ۱۹ همچنین به ما نشان داد در بحث الکترونیکی کردن خدمات سلامت باید قدم های بلندتری در دنیا برداریم.

دکتر رئیسی گفت: کرونا علیرغم بدی های زیادی که داشت یکسری نکات ویژه ای هم داشت. یکی از نکات قابل توجه این پاندمی فروریختن اعتماد به نفس کاذبی بود که بر اساس تئوری های علمی در دنیا بنا شده بود.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی مدیریت نظام های سلامت در دنیا نشان می دهد، کووید۱۹ باعث شد که همه از نقطه سرخط شروع و همه با هم یک مسابقه جدید را آغاز کنند، بیان داشت: به این معنی که در این پاندمی الزاما وضعیت کشورهای سرمایه دار موفق تر از کشورهای کمتر برخوردار نبود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: آخرین آمارها نشان می دهد که ۸۶ درصد واکسن های تولیدی کووید ۱۹ در دنیا را کمتر از ۱۰ کشور جهان استفاده می کنند که عمدتا همین کشورهای سرمایه دار هستند.

دکتر رئیسی افزود: از سوی دیگر این پاندمی نشان داد بیشتر افرادی که در کشورهای سرمایه دار قربانی کووید ۱۹ شدند افرادی آسیب پذیر بودند.

وی اظهار داشت: توجه و تمرکز تمام دنیا و سازمان جهانی بهداشت طی سال های اخیر به بیماری های غیرواگیر بود و کمتر به بیماری های نوپدید توجه نشان دادیم. با این وجود از نگاهی دیگر همچنان مشکل اصلی ما بیماریهای NCD است زیرا اکثر مرگ و میرهای ناشی از کووید۱۹ از بین بیماران مبتلا به بیماری های غیرواگیر هستند.

وی اضافه کرد: کووید ۱۹ همچنین عوارض روحی، روانی، تغذیه ای و دندانپزشکی را به مردم تحمیل کرد. گرچه افرادی که آسیب دیدند از این ویروس زنده ماندند ولی عوارض سوء این پاندمی تا سال های سال در سلامتی بشر باقی خواهد ماند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت دلیل موفقیت کشورهایی که در مهار کووید۱۹ موفق عمل کردند را توجه به آموزش سلامت دانست و گفت: این کشورها در بخش آموزش سلامت خیلی قوی و خوب کار کردند.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش در دیدار با نماینده سازمان  جهانی بهداشت  در ایران به تشریح وضعیت کووید۱۹ در ایران پرداخت و بیان کرد: ایران در حال حاضر درگیر ویروس کرونای انگلیسی است و هفته ای دو بار جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را به ریاست رییس جمهور تشکیل می دهد که تاکنون ۱۴۰ جلسه با حضور ایشان برگزار شده است.

وی افزود: در کشور ما همه دستگاه ها و ارگان ها به ویژه بسیج، هلال احمر و دیگر سازمانها به عنوان اعضای اصلی در برنامه های مدیریت کووید۱۹ حضور دارند. ایران تاکنون سه پیک از این بیماری را پشت سرگذاشته است و اکنون در پیک چهارم هستیم.

وی ادامه داد: فاصله بین پیک های اول تا سوم حدود ۶ تا ۸ هفته و فاصله بین پیک سوم تا چهارم ۱۸ هفته بود. یکی از دلایل موفقیت ما در ایجاد فاصله زیاد بین پیک های سوم و چهارم اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: در این طرح شهرها را به چهار رنگ قرمز، نارنجی، زرد و آبی تقسیم بندی کردیم و بر اساس میزان بیماران بستری مثبت، روند افزایشی یا کاهش بیماری و بررسی تخصصی تست ها، رنگ بندی ها را اعلام کردیم.

وی مهم ترین دلایل ورود کشور به پیک چهارم را خریدهای شب عید، شلوغی بازارها در ایام عید، عید دیدنی ها، دورهمی ها و مسافرت ها بر اساس سنت های دیرینه دانست و گفت: علت مهم دیگر در ورود ایران به خیز چهارم کرونا شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی بود.

وی همچنین مسائل روحی، روانی و خستگی ناشی از بحران سیل زدگی و بحران کرونا طی دو سال اخیر در کشور را عامل مهم دیگری برای پیدایش خیز چهارم کووید۱۹ نام برد و افزود: خوشبختانه سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایران توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده که چهار فاز اجرایی دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: فاز اول کادر بهداشت و درمان سراسر کشور، فاز دوم افزاد دارای بیماری های خاص و زمینه ای در رنج سنی بین ۱۶ تا ۶۴ و همچنین سالمندان زیر ۸۰ سال  و فاز سوم شامل زندانیان و سربازخانه ها و گروه های خاص شغلی که به دلیل تجمعات ریسک بالایی دارند، خواهند بود.

در فاز چهارم واکسیناسیون نیز بقیه افراد جامعه از ۱۸ سال به بالا مد نظر هستند.

دکتر رئیسی تعداد افراد فاز اول را ۱.۵ میلیون نفر، جمعیت فاز دوم را ۱۲ میلیون نفر، جمعیت فاز سوم را ۲ میلیون و جمعیت فاز چهارم را ۵۰ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: افراد فاز اول تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۰ تحت پوشش واکسیناسیون قرار می گیرند. بعد از آن وارد فاز دوم می شویم و باید منتظر بمانیم تا واکسن های بیشتری به دست ما برسد و ۳ تا ۴ ماه دیگر هم به تولید داخل واکسن برسیم.

وی در پایان تصریح کرد: پاندمی کرونا نشان داد همه کشورها در یک کشتی نشسته اند و باید با هم به ساحل نجات برسند. کشورهای بیشتر برخوردار با واکسیناسیون جمعیت خودشان به مصونیت نمی رسند زیرا پاندمی همچنان وجود خواهد داشت. لذا باید واکسن به طور عادلانه در دسترس همه کشورها قرار گیرد.
در این دیدار که جمعی از مدیران معاونت بهداشت  نیز حضور داشتند دکتر سیدجعفر حسین به بیان  نقطه نظرات خود در زمینه این بیماری  پرداخت.
وی جانشین دکتر کریستوف هملمن نماینده سابق سازمان جهانی  بهداشت شده است.

منبع: وبدا