به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علیار راستگو در جلسه بررسی روند اجرای طرح شهید سلیمانی، با اشاره به اینکه کنترل بیماری همت و اراده جمعی می طلبد، گفت: در سال گذشته بیشترین تعداد آمار بستری در آبان ماه با ۵۰۰ نفر بیمار بود که این رقم در پایان اسفند ماه به ۳۷۷ نفر کاهش یافت، اما متاسفانه اکنون شاهد بستری یک هزار و ۴۰۰ نفر در بیمارستان های استان هستیم.

وی با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی در استان به خوبی در حال اجراست، اظهار داشت: یکی از اساسی ترین اقداماتی که در این طرح انجام شده رهگیری افراد کرونایی می باشد تا زنجیره بیماری کنترل و قطع شود.

راستگو افزود: عملکرد تمامی سازمان هایی که در طرح شهید سلیمانی فعال هستند بسیار خوب است و توانسته ایم میانگین رهگیری اطرافیان بیمار در سطح استان را به ۱۱ نفر افزایش دهیم.

وی از مردم درخواست کرد تا برای کنترل بیماری و کاهش آن نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه فاصله اجتماعی اهتمام جدی داشته باشند.

راستگو با بیان اینکه متاسفانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان کاهش یافته است، گفت: ضروری است فرمانداران نسبت به آگاه سازی و ایجاد حساسیت عمومی نسبت به این موضوع با کمک رسانه ها، گروه های مرجع، افراد تاثیر گذار و سازمان های مردم نهاد اقدام کنند.

وی ادامه داد: یکی از علل شیوع بیماری کرونا تجمعات و عدم رعایت فاصله اجتماعی است که متاسفانه در روزهای گذشته شاهد حضور مردم در صف های طولانی خرید نان، مرغ و شیرینی هستیم که در این زمینه باید اتحادیه های صنوف مربوطه نیز ورود کنند.

وی یکی از علل افزایش کرونا در استان را دیدوبازدیدها و خریدهای عید نوروز و تجمعات عنوان کرد و گفت: شتاب بیماری در استان کم است و امیدواریم در دو هفته آینده با همکاری مردم و افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، بیماری مدیریت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ نفر بر اثر بیماری کرونا در استان جان خود را از دست دادند که این رقم بیشترین تعداد از شیوع بیماری تا به امروز است.

محمدحسین صومی با بیان اینکه یک هزار و ۴۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۵ بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند که قبلا این رقم را تجربه نکرده بودیم.

وی ادامه داد: ۱۰۵ بیمار بستری در بخش های ویژه به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند که هر لحظه ممکن است دچار مشکل شوند.

صومی اظهار داشت: در هفته گذشته آزمایش کرونای بیش از ۶ هزار نفر مثبت بود که نسبت به هفته پیش از آن رشد ۳۵ درصدی داشت.

وی گفت: شتاب شیوع بیماری نسبت به هفته اول و دوم فرودین ماه کمی کاهش یافته و امیدواریم با افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله اجتماعی در هفته های آینده وضعیت بهتر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: در شرایط خاص چهار هزار تخت می توان به بیماران کرونایی اختصاص داد و اگر تعداد بیماران کرونایی نیازمند بستری بیش از این افزایش یابد بیمارستان های استان نخواهند توانست پاسخگو باشند.

وی در خصوص مرحله نخست واکسیناسیون نیز گفت: ۲۵ هزار واکسن به استان اختصاص یافته بود که ۸۳ درصد آن تزریق شده و با اختصاص ۲۳ هزار واکسن دیگر در طی ۲ هفته آینده تزریق دوز نخست به تمامی کادر درمان انجام خواهد شد.

صومی با بیان اینکه مشاغل ردیف های ۲، ۳ و ۴ در شهرهای قرمز تعطیل هستند، گفت: متاسفانه شاهد عدم رعایت فاصله اجتماعی در مشاغل ردیف یک اعم از نانوایی ها، داروخانه ها و مطب های پزشکی هستیم که خود تبدیل به کانون انتشار ویروس شده اند.