به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، هادی رحیمی به مناسبت سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهه حساب ۱۰۰ امام راحل با اشاره به این‌که ۹۹۱۹ خانوار ساکن در روستاهای شهرستان اهر داریم، اظهار داشت: مجموع خانوارهای روستایی شهرستان اهر در ۸۵۰۰ واحد مسکونی سکونت دارند و این نشان‌گر نبود مسکن برای بیش از ۱۴۰۰ خانوار است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اهر افزود: آمارها و داده‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهر حاکی از این است که بسیاری از خانوارهای روستایی در شهرستان اهر فاقد مسکن هستند.

وی از بهسازی و مقاوم‌سازی ۹۰ درصد مساکن روستایی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: از زمان اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی؛ ۳۵۰۰ واحد مسکونی در روستاهای شهرستان اهر بهسازی و نوسازی شده‌اند و ۳۷۰۰ واحد مسکونی در زمان زلزله ارسباران بهسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

رتبه نخست اهر در مقاوم‌سازی مساکن روستایی آذربایجان‌شرقی

رحیمی بابیان این‌که ۱۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی در شهرستان اهر نیازمند مقاوم‌سازی هستند، ابراز داشت: شهرستان اهر در مقاوم‌سازی مساکن روستایی در بین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی رتبه نخست را دارد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اهر تصریح کرد: مطالعات طرح هادی روستایی در ۱۰۲ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان اهر انجام یافته و در مرحله اجراست و تاکنون طرح هادی ۲۰ روستا بازنگری شده است.

وی از نیاز به بازنگری طرح هادی ۶۰ روستای شهرستان اهر خبر داد، یادآور شد: طرح هادی در ۵۲ روستای شهرستان اهر اجرا شده و نماینده مردم اهر و هریس و فرماندار اهر برای تخصیص اعتبار جهت بازنگری طرح‌های هادی روستایی پیگیر هستند.

شهرستان اهر در مجموع ۲۳۱ روستا دارد

رحیمی با ذکر این‌که شهرستان اهر جمعاً ۲۳۱ روستا دارد که ۱۹۹ روستا دارای ساکن است، بیان کرد: ۳۲ روستای شهرستان اهر خالی از سکنه است و از مجموع روستاهای دارای سکنه؛ ۳۱ روستای بالای ۱۰۰ خانوار، ۲۲ روستای بالای ۵۰ خانوار، ۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۸۵ روستای کمتر از ۲۰ خانوار بوده که اکثراً پراکنده هستند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اهر بر لزوم مشارکت اهالی روستاها در اجرای طرح هادی روستایی تأکید کرد و گفت: در اجرای طرح هادی روستایی در شهرستان اهر از میانگین استانی عقب نیستیم.

وی همچنین از صدور ۸۰۰۰ جلد سند مالکیت در روستاهای شهرستان اهر خبر داد، افزود: طبق ارزیابی اداره‌کل اسناد استان، شهرستان اهر در صدور سند مالکیت در بین ۶ شهرستان برتر آذربایجان‌شرقی است و به عبارتی تمامی روستاهای شهرستان اهر دارای سند مالکیت هستند.

رحیمی با تأکید بر این‌که سال ۹۹ سال اوج توسعه مناطق روستایی شهرستان اهر بود، گفت: در طول دوران تأسیس بنیاد مسکن؛ ۱۰۰ هکتار بر محدوده روستاهای اهر اضافه شده که تنها ۷۵ هکتار در سال گذشته محقق شده است و با این ارزیابی در جایگاه نخست استانی قرار گرفته‌ایم.

افزایش تسهیلات وام بلاعوض از ۸ میلیون به ۳۰ میلیون تومان

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اهر از افزایش تسهیلات وام بلاعوض از ۸ میلیون به ۳۰ میلیون تومان خبر داد، یادآور شد: سال گذشته برای مقاوم‌سازی هر واحد مسکن روستایی ۸ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شد، اما از سال‌جاری این تسهیلات به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است و در کنار آن ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با بهره ۴ درصد پرداخت می‌شود این در حالیست که از اول فروردین‌ماه، ۱۵۰ متقاضی برای تسهیلات جهت مقاوم‌سازی اقدام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی؛ روستاهای محروم را در اولویت قرار داده‌ایم تا ساکنین با این تسهیلات اقدام به مقاوم‌سازی مساکن روستایی نمایند از جمله روستاهای محور اهر-مشگین‌شهر در اولویت طرح بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی هستند و از طرفی خدمات نظارتی و … به صورت رایگان ارائه می‌شود.

رحیمی با اشاره به در راستای تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد؛ ۱۰۲۲ واحد مسکونی در شهر اهر احداث شده است، بیان داشت: برج دوقلوی ۳۱۲ واحدی ارسباران جزو این طرح‌هاست که در حال حاضر ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها محوطه‌سازی آن باقی‌مانده و واحدهای مسکونی آماده تحویل متقاضیان است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اهر تأکید کرد: تاکنون ۲۹۰ واحد از برج دوقلوی ارسباران به فروش رفته و ۲۲ واحد مسکونی از ۳۱۲ واحد برج دوقلوی ارسباران فاقد متقاضی است و از طرفی دلیل اصلی تأخیر در تحویل واحدهای مسکونی؛ پروسه‌ی طولانی صدور اسناد مالکیت است که نهایتاً تا یک‌ماه آینده مراحل تحویل انجام می‌شود، هرچند طرف دیگر در این پروژه راه و شهرسازی است.

وی ابراز داشت: هر متر از واحدهای مسکونی در برج دوقلوی ارسباران به ۱.۳ میلیون تومان واگذار شده، که اگر الان به فروش برسانند هر متر به بالای ۴ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ این در حالی است که اختلاف قیمت واحدهای مسکونی با بازار فعلی بسیار تفاوت دارد.

شناسایی ۴۵ واحد ساخت‌وساز غیرمجاز در خارج از محدوده روستاهای اهر

رحیمی از اجرای یک پروژه مسکن برای اقشار کم درآمد و فاقد مسکن در شهر اهر خبر داد، گفت: خانواده‌های بسیاری در شهر اهر به دلیل اینکه مسکن ندارند به صورت اجاره‌نشینی ساکن هستند، با درک این موضوع تصمیم به تداوم اجرای پروژه‌های مسکن ارزان قیمت برای اقشار فاقد مسکن در شهر اهر گرفته‌ایم که در صورت نهایی شدن به اطلاع مردم خواهیم رساند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اهر در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که آیا ساخت‌وساز غیرمجاز در مناطق روستایی شهرستان اهر وجود دارد؟ گفت: در بررسی‌های سال گذشته ۴۵ واحد ساخت‌وساز غیرمجاز در خارج از محدوده روستاهای شهرستان اهر شناسایی و طی نامه‌ای به دادستان اهر اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از روستاها از جمله روستای افیل امکان توسعه محدوده روستایی جهت ساخت‌وساز را ندارد، اظهار کرد: در این روستاها چون امکان توسعه وجود ندارد ناچاراً باید به بلندمرتبه‌سازی اقدام کنیم و این اقدام منجر به تراکم در محدوده روستا می‌شود.