به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، خاورمیانه و شمال آفریقا در حال حاضر از گرم‌ترین نقاط کره زمین هستند، اما تحقیقات جدید هشدار می‌دهد که اگر برای کاهش روند سریع تغییرات آب و هوایی اقدامی صورت نگیرد، موج خطرناک و مرگبار گرما با دمای ۵۶ درجه سانتیگراد یا بالاتر در این مناطق بروز خواهد کرد.

«جورج زیتیس»، پژوهشگر ارشد تیم تحقیق از انستیتوی قبرس، در این باره می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که، به ویژه در نیمه دوم قرن فعلی، امواج گرمای فوق العاده شدید و بی سابقه‌ای ظهور می‌کنند.»

به گفته محققان، دما ممکن است در مناطق شهری به ۱۳۲ درجه فارنهایت (۵۶ درجه سانتیگراد) و بالاتر برسد و هفته‌ها طول بکشد و خطری تهدید کننده برای جان انسان و حیوانات، حتی حیوانات مقاوم در برابر گرما مانند شتر باشد.

بر اساس گزارش اخیر، در نیمه دوم قرن کنونی، تقریباً نیمی از جمعیت در خاورمیانه و شمال آفریقا، یا حدود ۶۰۰ میلیون نفر، هر ساله در معرض چنین گرمای شدیدی قرار می‌گیرند.

به گفته نویسندگان این مطالعه، اقدامات فوری و مؤثر برای کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی برای جلوگیری از چنین رویدادهای شدید گرمایی در منطقه نیاز است.

به گفته محققان، در ۵۰ سال آینده، نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت منطقه در مناطق شهری زندگی می‌کنند که باید با این شرایط آب و هوایی که می‌تواند باعث ایجاد اختلال اجتماعی شود، مقابله صورت گیرد.

منبع: مهر