به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رحیم عبدالهی در جلسه شورای آموزش و پرورش اهر با تبریک بزرگداشت هفته‌ی معلم بر ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌ها و نهادها با آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: با توجه به وضعیت معیشتی مردم؛ دستگاه قضایی گزارشاتی در رابطه با ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقابل دریافت وجه دریافت می‌کردیم.

دادستان عمومی و انقلاب اهر با اشاره به این‌که دریافت هرگونه وجه خارج از مشارکت‌‌های مردمی در مدارس غیرقانونی است، گفت: مشارکت‌های مردمی در مدارس کاملاً اختیاری است و بر اساس قانون دریافت وجه اجباری علناً خلاف است.

عبدالهی ادامه داد: متأسفانه برخی از مدیران مدارس هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان؛ والدین را مجبور به پرداخت وجه می‌کردند و علی‌رغم اطلاعیه‌های آموزش و پرورش مبنی‌بر عدم دریافت وجه در حین ثبت‌نام، برخی مدیران هیچ اعتنایی به دستورات و بخشنامه‌ها نمی‌کردند.

وی با ذکر این‌که قبول داریم که تخصیص سرانه ناچیز دانش‌آموزی نمی‌تواند هزینه‌های جاری مدارس اهر را تأمین کند، یادآور شد: البته عدم تأمین هزینه‌های مدارس از سوی دولت؛ مدیران مدارس مجبور به دریافت وجه در قالب مشارکت‌‌های مردمی هستند ولی بعضاً والدین به لحاظ شرایط اقتصادی توان مشارکت را ندارند از این‌رو دستور دادیم تا اخذ هرگونه وجه غیرقانونی است اما باید برای جلب مشارکت‌های مردمی در مدارس اهر برنامه‌ای تدوین شود.

دادستان عمومی و انقلاب اهر، ممانعت از تحصیل دانش‌آموزان طبق قانون جرم دانست، تصریح کرد: هر کسی از والدین گرفته تا شخص ثالث از تحصیل دانش‌آموزان ممانعت کند جرم محسوب می‌شود و مطابق قانون با آن فرد یا افراد برخورد می‌کنیم.

عبدالهی با تأکید بر این‌که در شرایطی که دولت اعتبار برای تأمین هزینه‌های مدارس تخصیص نمی‌دهد، جلب مشارکت‌‌های مردمی در مدارس ضروری است، بیان کرد: در تأمین هزینه‌های مدارس اهر باید همانند جشن گلریزان؛ زمانی تعریف کنیم تا مدارس از نظر تأمین هزینه‌های جاری دچار مشکل نشود.

وی از حمایت همه‌جانبه دستگاه قضایی از آموزش و پرورش و معلمان خبر داد، گفت: بنده به عنوان دادستان و مدعی‌العموم؛ مسائل مربوط به تجهیز مدارس و … که منجر به تضییع حقوق معلمان و دانش‌آموزان اهری شود را پیگیری می‌کنم و حتماً باید امکانات آموزشی به صورت عادلانه در تمامی مناطق توزیع شود.

دادستان عمومی و انقلاب اهر یادآور شد: در دسترسی دانش‌آموزان ساکن در مناطق حاشیه‌ای و مرکز شهر اهر به امکانات آموزشی و رایگان نباید تفاوتی و تبعیضی وجود داشته باشد و شرایط کرونایی که موجب تحصیل غیرحضوری شده؛ دانش‌آموزان بسیاری امکان بهره‌مندی از آموزش غیرحضوری را ندارند.

عبدالهی بر لزوم مشارکت خیرین و نهادها در تأمین امکانات بهره‌مندی دانش‌آموزان بی‌بضاعت از آموزش غیرحضوری تأکید کرد و گفت: دستگاه قضایی نیز برای بهره‌مندی دانش‌آموزان بی‌بضاعت از آموزش غیرحضوری در شرایط کرونایی نقش ایفاء می‌کنند، به طوری‌که با صدور احکام جایگزین حبس؛ محکومان را ملزم به تأمین تبلت برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و امکانات آموزشی کرده‌ایم.

وی با ذکر این‌که مراقبت از دانش‌آموزان در فضای مجازی و حقیقی باید جزو اولویت‌های اصلی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به تهدیدهای فضای مجازی؛ اگر از دانش‌آموزان مراقبت نشود بستر فرصت فضای مجازی تبدیل به وسیله تهدید دانش‌آموزان می‌شود، این در حالیست که قربانی برخی پرونده‌های قضایی مرتبط با فضای مجازی در شهرستان اهر، دانش‌آموزان بوده‌اند در حالی که اگر غفلت والدین و مسئولان ذی‌ربط نبود شاید دانش‌آموزان قربانی تهدیدهای فضای مجازی نمی‌شدند.