به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، صابر تقویمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان، خشکسالی در هریس را قابل تامل، افت سطح آب های زیرزمینی را زیاد و ادامه این روند را برای آینده نوعی بحران در تامین آب شرب شهری و روستایی دانست و افزود: این شرایط موجب به وجود آمدن تنش اجتماعی و مهاجرت بی رویه به حاشیه شهرهای بزرگ خواهد شد.

وی، صرفه جویی در مصرف آب را راه حل مناسب مقابله با وضع موجود و بهره گیری از روش های نوین مصرف آب بیان کرد.

تقویمی اظهار کرد: می توان با تغییرالگوی کشت و حذف محصولات پرمصرف آبی مانند چغندر و اصلاح قیمت عرضه آب به قیمت واقعی آن از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: بیش از شش هزار هکتار اراضی در پایاب سدهای معیشتی شهرستان وجود دارد که با برنامه ریزی های انجام شده در تلاش هستیم در سال های آتی بیش از نصف این اراضی را به صورت آبیاری تحت فشار زیرکشت ببریم، ضمن اینکه تاکنون بیش از ۱۲۰ هکتار از اراضی شهرستان آبیاری تحت فشار مدیریت می شود.

تقویمی افزود: به منظور بهره برداری بهینه از منابع آب زیرزمینی و کنترل اضافه برداشت از چاه های دارای پروانه، امسال ۱۲ حلقه چاه به سیستم کنتور هوشمند مجهز و نصب شده و برای ۳۵ حلقه چاه دیگر اقدامات قانونی برای نصب کنتور هوشمند عملیاتی شده است.

به گفته وی، با نصب این کنتورها در ماه های آتی شاهد مدیریت بهینه در حفظ منابع آب زیرزمینی در شهرستان خواهیم بود.

فرماندارهریس ادامه داد: با رفع انسداد دریچه های سد مقصودلو و لایروبی خروجی سدها، عملیات اجرایی آبیاری تحت فشار برای ۴۰۰ هکتار از اراضی پایاب این سد آغاز شده و برای ۱۰۰هکتار از اراضی روستای ینگجه عملیات لوله گذاری آبیاری تحت فشار از محل سد ینگجه در حال انجام است.

تقویمی، برای مدیریت صحیح منابع آب، شناسنامه دار نمودن اراضی پایاب سدهای معیشتی و چاه های کشاورزی با اولویت زمین های آبی را خواستار شد.