به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سید حسین هاشمی صبح امروز در دومین هم‌ اندیشی سند تدبیر توسعه آذربایجان‌ شرقی، افزود: لازم است چند شاخص را در نظر بگیریم و بر اساس آنها تعیین کنیم خروجی زحماتی که برای تدوین و اجرای این سند در این چند ساله برده‌ایم، چه بوده و به چه جایگاهی در کشور رسیدیم و همه حرکت شتابان این استان را ببینند.

هاشمی با بیان اینکه نباید دنبال پراکنده کاری و اقدامات متعدد باشیم، بلکه باید مزیت‌هایی را شناسایی و برای تقویت این مزیت‌ها حرکت کنیم، افزود: بیش از ۱۳۰ رشته صنعتی در دنیا داریم و کشوری مثل آلمان فقط با دنبال کردن ۲۳ رشته ۱۵۰۰ میلیارد یورو صادرات دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر درآمدهای کشور توان تحقق رشد ۸ درصدی را ندارد و ما چاره ای نداریم جز اینکه از سرمایه‌های مردم و منابع خارجی استفاده کنیم.

هاشمی در عین حال خاطرنشان کرد: ما آذربایجانی‌هایی در خارج داریم که سرمایه‌های زیادی دارند و باید بستر را فراهم کنیم که بیاند در استان سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه تدوین سند تدبیر توسعه فرصت تاریخی برای استان بوده و بنده به این حرکت بسیار امیدوارم تاکید کرد: هم افزایی و در کنار هم بودن برای حرکت شتابان توسعه استان ضروری است.

قائم مقام وزیر کشور اذعان داشت: دولت برای هر وزیری یک دستورالعمل اجرایی خواسته و وزرا هر شش ماه یکبار باید به رئیس جمهور گزارش دهند؛ در استان ها هم مسئولان باید مسیر توسعه‌ای خود را مشخص کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: تکمیل پروژه‌های زیربنایی مثل اتوبان مرند- تبریز- بازرگان و قطار میانه- تبریز یک ضرورت است؛ اما متاسفانه شاهد هستیم قطار میانه -تبریز خیلی کند پیش می رود؛ قرار بود این پروژه ۱۰ سال پیش به بهره‌‎برداری برسد؛ باید پیگیری کنیم این زیرساخت‌ها که اساس توسعه هستند تکمیل شوند.