به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر رحیم شهرتی فر با تاکید بر اینکه هرچند در شرایط فعلی کتاب و کتابخوانی نیاز به توجه ویژه و تحول بیشتری دارد، گفت: آذربایجان شرقی و تبریز با ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود می تواند این توجه  را با خرد جمعی و مشارکت اجتماعی به یک جریان تاثیرگذار فرهنگی تبدیل کند.

وی افزود:‌ آذربایجان‌شرقی بدون در نطر گرفتن پیشینه درخشان خود در زمینه کتاب، به علت دو گویشی و تنیدگی زبان مادری با زبان رسمی در استان و از سوی دیگر امکان صادرات خدمات چاپ کتاب به کشورهای همجوار و همچنین شرایط اقتصادی و حضور قطب های صنعتی در این استان، می تواند این تاثیرگذاری و بهبود اوضاع اقتصادی نشر را به دنبال داشته باشد.

شهرتی فر در ادامه گفت: اگر تولید کتاب را ویترین فرآورده های فکری و فرهنگی یک جامعه فرض کنیم قطعا در این راستا آذربایجان شرقی با محوریت شهر پر افتخار تبریز بالاترین تاثیرگذاری را در کارنامه خود دارد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی گفت: مردم این شهر و شهروندانش قریب به دو قرن است که با نشر، کتاب، کتابخوانی، کتابفروشی و مطبوعات مانوس هستند به طوری که می توان یکی از زمینه های فکری انقلاب مشروطه و تغیرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بعد آن تا انقلاب اسلامی را همین آشنایی و حضور کتاب و مطبوعات در سبد هزینه های خانوارهای تبریزی محسوب کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز اوقات فراغت شهروندان به ویژه جوانان به جای کتاب و کتابخوانی در تسخیر نشر الکترونیک و فضای مجازی درآمده است گفت:  علیرغم این شرایط هنوز نشر کاغذی در دنیا جذابیت های خود را حفظ کرده است. یکی از این ویژگی ها استقبال روزافزون از نمایشگاه های استانی کتاب است که امروز هم شاهدش هستیم.

شهرتی فر خاطرنشان کرد: از آنجایی که سرانه مطالعه در کشور تناسبی با فرهنگ به ویژه جان مایه های ایمانی و اسلامی ما ندارد، اگر یک اراده ملی و فراگیر بر برنامه ریزی ترویج مطالعه کتابخوانی از مقاطع تحصیلی پیش دبستانی ساری و جاری نباشد ضمن اینکه ارتقای سرانه مطالعه ممکن نخواهد شد بلکه ما در آینده دچار فقر فرهنگی و آموزشی خود کرده خواهیم شد، که این مساله اگر شرایط توسعه متوازن و پایدار را متوقف هم نکند به شدت کند خواهد کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همچنین با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید فرآیند تسهیل دوباره نشر کتاب و تا حدی ممیزی و پاسخگویی به ناشران و نویسندگان به وضوح شکل قابل قبولی را پیموده است، گفت: آنچه مایه دلگرمی است این است که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه های پیشنهادی خود به مجلس درباره کتاب و کتابخوانی، فرصت ها و تهدیدها را خوب رصد کرده بودند و اگر همین نظریه ها به خوبی در نشر و کتابخوانی مدیریت شود، تغییر و تحول مورد نظر علاقه مندان مطالعه حاصل خواهد شد.

شهرتی‌ فر در پایان اظهار امیدواری کرد تا از این اتفاق مدیریتی، آذربایجان شرقی و شهر تبریز که در این موضوع دارای ظرفیت ها و امکانات بهتری است بیش از پیش بهره مند شود.