به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در آئین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: تمام ادیان آسمانی از طریق کتاب جاودانه مانده اند و در این میان آیین اسلام بیشترین بهره ها را از کتاب برده است.

وی ادامه داد: پیامبر عظیم الشان اسلام رسالت خود را با فرمان خواندن، از سوی خداوند آغاز کرده و در همین فرهنگ مقدس خداوند متعال به قلم سوگند یاد می کند.

آل هاشم، با بیان این که کتاب غذای روح انسان است، خاطرنشان کرد: انسان نباید هر کتابی را مطالعه کند، همانگونه که نباید هر غذایی بخورد؛ اگر کتاب سالم باشد موجب تعالی انسان می شود، اما اگر مسموم باشد، حتی با ظاهر آراسته و دلربا هم باید از آن دوری کرد تا دل و دین را فاسد نکند.

وی افزود: کتاب میراثی ماندگار و پدیده ای شکوهمند است که فرهنگ و تمدن های گذشته و حال از طریق آن ماندگار می شوند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی،در خصوص ماندگاری کتاب گفت: سخن ها و گفته ها تمام می شوند و از بین می روند و تنها نوشته هاست که می مانند؛ از این رو کتاب یکی از زیباترین و مهم ترین جلوه های فرهنگی است.

حجت الاسلام آل هاشم با ابراز تاسف از کاهش میزان مطالعه در کشور افزود: باید در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اعتمام بیشتری داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به نقش فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته که فضای مجازی در آنها بسیار رشد یافته، به دلیل فرهنگ سازی مناسب همچنان سرانه مطالعه درصد قابل توجهی دارد؛ از این رو باید در کشور ما نیز با استفاده از از ابزارهای مختلف این فرهنگ را نهادینه کنیم.