به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، کریم مهری بابیان اینکه باغداران استان سیب‌ های درجه‌ یک و با کیفیت خوب را به فروش رسانده و یا در سردخانه‌ های خصوصی ذخیره کرده‌ اند، اظهار کرد: تا این لحظه به حد کافی سیب درجه‌ یک در سردخانه‌ های استان ذخیره‌ شده است.

وی اعلام کرد: ۵۲۰ هزار تن سیب از ۳۳ هزار هکتار باغات سیب استان برداشت‌ شده است که این میزان تولید نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ الی ۵۰ درصدی تولید این محصول را نشان می‌ دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: از ۵۲۰ هزار تن سیب برداشت‌ شده در آذربایجان شرقی، ۱۳۰ هزار تن محصول درجه‌ یک (۲۵ درصد)، ۱۸۰ هزار تن محصول درجه‌دو (۳۵ درصد)، ۱۰۴ هزار تن محصول درجه سه و صنعتی (۲۰ درصد) و ۲۰ درصد مابقی نیز در حدود ۱۰۴ هزار تن به‌ صورت بادریز است.

وی ادامه داد: قیمت سیب درجه‌ یک در بازار استان بین ۱۸۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ ریال، درجه‌دو بین ۱۳۰۰۰ الی ۱۷۰۰۰ ریال بوده و قیمت خرید تضمینی سیب درجه ۳ طبق دستورالعمل ۲۸۸۹ ریال است که سازمان تعاون روستایی استان نسبت به دایر نمودن مراکز خرید در شهرستان‌ های مرند، مراغه، اهر، میانه و شبستر اقدام کرده است ولی با توجه به قیمت بالای سیب درجه ۳ در بازار نسبت به قیمت خرید تضمینی باغداران رغبتی به فروش محصول به تعاونی روستایی را ندارند.

مهری با اشاره به سیاست‌ های حمایتی دولت از صادرکننده‌ های بخش کشاورزی، گفت: صادرکنندگان سیب می‌ توانند در قبال یک کیلوگرم سیب درجه‌ یک، یک کیلوگرم موز با تعرفه ۵ درصد وارد کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در پایان به لزوم استفاده از فن‌ آوری‌ های جدید در کلیه مراحل تولید تا عرضه به بازار در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی تأکید کرد.