مدیرکل فرهنگ و ارشاد الامی استان آذربایجان شرقی:

فعالیت‌ های فرهنگی باید در عرصه عمومی گسترش یابد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: فعالیت های فرهنگی باید در عرصه های عمومی گسترش یابد.

فعالیت‌ های فرهنگی باید در عرصه عمومی گسترش یابد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محمد محمدپور در نشست با اعضای دبیرخانه دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام گفت: فعالیت‌ های فرهنگی نباید محدود و محصور در بین نخبگان باشد، بلکه باید در عرصه های عمومی نیز گسترش یابد.

وی افزود: باید استعدادهای مختلف ادبی و هنری را حتی در مناطق دور افتاده و روستاها شناسایی کنیم و بستری فراهم شود که این استعدادها بروز یابند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این‌ که برای فعالیت در ادبیات آذربایجان بستر مناسبی وجود دارد، اظهار کرد: ملزم هستیم در حوزه ادبیات فولکلوریک و شفاهی ورود کنیم و نگذاریم این‌ داشت ه‌ها که بنا به اقتضا و ضرورت‌ های تاریخی به وجود آمده‌ اند و ذخایر فرهنگی ما هستند، از بین بروند.

وی تصریح کرد:‌ برجسته و مطرح‌ شدن ادبیات شفاهی و تبیین اهمیت آن در قالب همایش و جشنواره و برنامه‌ های متعدد ضرورتی است که باید به آن عمل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌ که به ضرورت‌ ها از منظر نیاز فرهنگی نگاه می‌ کنیم، گفت: حجم عظیمی از کارها در سطح استان وجود دارد که با منابع محدود دولتی نمی‌ توان انجام داد، بلکه باید مکانیزم و بستر و روشی تعریف و پایه‌ ریزی شود که اگر نیازی احساس شد، برای استمرار آن و برای راه افتادن یک حرکت و جریان فرهنگی، خط و ربط های پایدار و پرقوتی ایجاد شود.

محمدپور تصریح کرد:‌ پیوند دادن نیازها و ضرورت‌ هایی که به‌ حق هم باید انجام بگیرند، به منابع ناپایدار، روش و روال نادرستی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین افزود:‌ احساس نیاز جامعه برای مسائل و ضرورت‌ های فرهنگی باید تقویت شود و همگانی گردد که به عبارتی مسائل فرهنگ و هنر باید به نیاز همگانی در جامعه تبدیل شود و همه مشارکت کنند.

وی برگزاری همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام در اهر را حرکتی ارزشمند عنوان کرد و گفت: ‌ارزش و اعتبار این کار در آن است که یک جمع فرهنگی برای برگزاری آن احساس نیاز کرده‌ اند و اساساً باید خاستگاه برنامه‌ های فرهنگی خود جمع فرهنگی و خود مردم باشد.

محمدپور در پایان گفت:‌ از برگزاری این همایش در اهر حمایت می‌ کنیم و لازم است برای برگزاری آن در دوره‌ های بعد سیاست‌ گذاری و برنامه‌ ریزی‌ های لازم انجام بگیرد.

گفتنی است دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام، ساعت ۱۰ روز پنج شنبه، ۹ آذرماه ۱۳۹۶ در سالن میرزا محمد جعفر قراجه داغی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر برگزار می شود.