به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، قبل از ظهر امروز (۸ آذر ۱۳۹۶)، همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با حضور سردار محمدعلی نصرتی، مشاور عالی استاندار و دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان اهر و سایر میئولین شهرستانی در دانشگاه پیام نور واحد اهر برگزار شد.

مشاور عالی استاندار و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی در این همایش با اشاره به اینکه متاسفانه سن اعتیاد در جامعه به ۱۵ سال کاهش یافته است، افزود: این کاهش سن اعتیاد یک هشداری برای مسئولان و خانواده هاست که لازم است با راهکارهای مناسب جلوی اعتیاد جوانان گرفته شود.

سردار محمدعلی نصرتی در ادامه گفت: خانواده ها یکی از عوامل اصلی سوق دادن جوانان و نوجوانان به سمت و سوی اعتیاد می باشد که لازم است خانواده با فرزندان خود صمیمی بوده و به درد و دل و حرف های آنها گوش دهند.

وی همچنین به استفاده از داروهای مکمل با عنوان مواد نیرو زا در اماکن ورزشی نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروز مواد مخدر صنعتی جای مواد مخدر سنتی را گرفته و حتی در بسته ها، شکل ها و اسامی مختلفی ارایه می شود که تشخیص آنها دشوار است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: با توجه به اینکه جوانان در خانواده ها، مدارس و مراکز آموزش عالی، حضور بیشتری دارند، لازم است آگاه سازی از این مکان‌ها آغاز شود، ضمن اینکه نهاد‌های تأثیر گذار جامعه از جمله صدا وسیما، هنرمندان، روحانیان و خیران هم باید دست به دست هم داده و در این زمینه ایفای نقش کنند.

فرماندار شهرستان اهر نیز در این همایش خواستار حمایت مسئولان استانی از تنها کمپ ترک اعتیاد در این شهرستان شد و گفت: این کمپ به دلیل محدود بودن اعتبارات سازمان بهزیستی کشوری، عملاً توان ادامه کار را ندارد که بر همین اساس، تعدادی از معتادان در حال ترک اعتیاد شهرستان اهر به شهرستان‌ های همجوار مانند ورزقان و تبریز منتقل می شوند.

زاهد محمودی فرهنگ‌ سازی و آگاه‌ سازی را از مهم‌ ترین راهکارهای مؤثر در مقابله و مبارزه با مواد مخدر در جامعه ذکر کرد و عنوان کرد: آسیب‌ های ناشی از مواد مخدر و اعتیاد بیش از پیش باید در مدارس، دانشگاه‌ ها، مراکز علمی و حتی داخل خانواده‌ ها برای فرزندان تبیین شود که اگر جوانان و نوجوانان به این مواد آلوده شوند، در واقع آینده کشور به خطر خواهد افتاد.

وی بابیان این‌ که مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین هدف دستگاه‌ های متولی و مسئولین، کاهش آسیب‌ های اجتماعی ناشی از مواد مخدر است، بیان کرد: ورود سازمان‌ های مردم‌ نهاد به بحث کاهش آسیب‌ های مواد مخدر و پیشگیری، نقطه عطفی در مبارزه با مواد مخدر و سوداگران مرگ است.

فرماندار شهرستان اهر در پایان با تأکید بر اینکه امیدواریم با اقدامات و فعالیت‌ های مؤثر بتوانیم جامعه‌ ای عاری از مواد مخدر و معتاد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: همه در قبال معتادان باید احساس مسئولیت کنیم چرا که همیشه آسیب‌ های مواد مخدر جامعه‌ مان را تهدید می‌ کند.

محمدرضا داداشی، رئیس دانشگاه پیام نور واحد اهر نیز در پایان همایش با اشاره به اینکه مخاطبین همایش اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از اقشار مختلف جامعه در این همایش حضور یافته اند، گفت: اساتید و دانشجویان در برگزاری همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تلاش مضاعفی را متحمل شده‌ اند که از همه عزیزان تشکر و قدردانی میکنم.