به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر به همراه سرپرست شهرداری اهر با حضور در مجتمع مس سونگون ورزقان با مهندس محمد حاجی آقازاده، مدیر مس منطقه آذربایجان دیدار کردند.

این دیدار که در جهت حل برخی مشکلات شهرستان اعم از ورودی شهر از طرف ورزقان، اتمام پروژه نیمه تمام کمربندی غربی و بهسازی رودخانه کوچک چای رایزنی هایی انجام گرفت.

مدیر مس منطقه آذربایجان در این دیدار با اعلام اینکه در تولید محصول نهایی مس، اقدامات زیادی صورت می گیرد که محصول اصلی بدست بیاید، گفت: در این مجموعه وضعیت بازار را مورد بررسی قرار میدهیم و با نیازسنجی بازارهای ایران و بین المللی محصولات را به صورت کنسانتره، کاتد و یا صنایع تبدیلی عرضه میکنیم.

مهندس محمد حاجی آقازاده با اشاره به اینمه در این موقعیت برای جمهوری اسلامی ایران دلار لازم است، گفت: فعلا در مجموعه مس سونگون کنسانتره تولید میکنیم که طی آن در سال گذشته ۳۳۰ هزار تن کنسانتره صادر شده و با این کار دلار وارد کشورمان شده است.

وی همچنین افزود: برای تولید کاتد در این مجموعه اقدامات زیربنایی مانند، آب، برق و گاز مورد نیاز است که در راستای توسعه طرح انجام می گیرد.

مدیر مس منطقه آذربایجان با بیان اینکه در معدن مس سونگون ۳۵ هزار نفر سهامدار است، خاطر نشان کرد: بالای ۸۸ درصد سهام داران مجموعه مس بخش خصوصی است و سهم دولت نهایت ۱۲ درصد می باشد.

مهندس حاجی آقازاده در ادامه گفت: صنایع مس مانند فولاد با توجه به اینکه در دنیا ۲۰ میلیون تن تولید و نزدیک همان میزان نیز مصرف می شود مافیا ندارد.

وی در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: باید در منطقه به مسائل اجتماعی، فرهنگی و … اهمیت ویژه ای داده شود که تا آنجایی که در توان است، اقداماتی در خصوص این مسائل صورت گرفته و می گیرد.

مدیر مس منطقه آذربایجان خاطرنشان کرد: در مجموعه مس تفکر بر این است که در خدمات اجتماعی مشارکت صورت بگیرد ولی این خدمات وقتی ارائه می شود که ثمری برای منطقه داشته باشد.

مهندس حاجی آقازاده در ادامه با اشاره به اینکه شرکت مس ۷۰۰ میلیاد از دولت بابت ارزش افزوده طلبکار است، افزود: ماهانه در معدن مس سونگون حدود ۱۲ الی ۱۵ میلیارد حقوق دولتی پرداخت می شود که تأمین آن به سادگی نیست.

وی ضمن اعلام اینکه در همه سیستم ها کمبود، توقع و نارضایتی ها وجود دارد، افزود: در مجموعه ای با ۶۰ کیلومتر وسعت باید ۳۵ هزار نفر با تفکر و سلایق مختلف را راضی نگه داریم که در آرامش نگه داشتن این وضعیت وظیفه همه مسئولان ذیربط است.

مدیر مس منطقه آذربایجان همچنین گفت: اگر در این سیستم آرامش باشد، همه مسئولان استانی، منطقه ای و شهرستانی نیز راحت هستند.

مهندس محمد حاجی آقازاده در خصوص آسیب های وارد شده به محیط زیست نیز گفت: وظیفه شرعی دینی و اخلاقی اینجانب و مسئولان این است که اگر به محیط زیست آسیب وارد شود در مناطق دیگر نیز این آسیب را با کاشت درخت و ایجاد فضای جبران نمائیم.

وی با اشاره به اینکه راهکارهایی وجود دارد که با هزینه کمتر نیز شغل ایجاد شود، گفت: اگر جوانان وارد عرصه بشوند و بتوانند مایحتاج ورودی و ضروری این مجموعه را تأمین کنند، می تواند حداقل برای بیش از ۱۰۰۰ نفر شغل ایجاد شود.

مدیر مس منطقه آذربایجان در پایان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کمبود آب گفت: با توجه به قرارداد موجود سال ۱۳۸۲، سهمیه مجموعه مس سونگون از سد ستارخان اهر ۱۰ میلیون متر مکعب بود که هم اکنون در سال به خاطر برخی مسائل ۲.۵ میلیون متر مکعب برداشت شده است.