به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سعید اوحدی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای جهانی با ورود هر ۱۰ گردشگر یک شغل مستقیم ایجاد می شود، گفت: اکنون هزار و ۷۶۰ طرح گردشگری در کشور اجرا می شود که موجب رونق گردشگری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های گردشگری کشور به گونه ایست که به ۴۰۰ هتل چهار و پنج ستاره نیازمندیم، گفت: ضریب اشتغال هتل های کشور ۷۵ درصد است و در برخی مواقع جای خالی در هتل ها وجود ندارد.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: به منظور کسب استانداردهای بین المللی برای هتل های چهار و پنج ستاره، تجهیزات ویژه این هتل ها اکثرا معافیت گمرکی دارند.

اوحدی اضافه کرد: ایران با ۲۲ اثر که در یونسکو ثبت جهانی شده اند، ۳۴ هزار اثر ملی و همچنین یک میلیون اثر فرهنگی و تاریخی در سراسر کشور ظرفیت مناسبی برای گردشگری دارد.

وی گفت: ایران قوانین بسیار مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد و مقرر شده اجلاس سالیانه پاریس که هفتم فوریه برگزار می شود با موضوع سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران و حضور ۳۰۰ سرمایه گذار خارجی برگزار شود.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه یکی از مشکلات در زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، ارائه سخت گیرانه تسهیلات بانکی است، گفت: هرچند پس از برجام صنعت گردشگری تا حدودی رونق یافته بود اما با اجرای طرح اسلام هراسی و ایران هراسی توسط امریکا و رئیس جمهور آن، در صنعت گردشگری کشور تاثیر گذاشته است.

سعید اوحدی همچنین تاکید کرد: تعداد گردشگران ایران در مقایسه با سال قبل دو درصد افزایش یافته است.

وی از امضای تفاهم نامه گردشگری با ۱۰ کشور عضو اکو خبر داد و گفت:­ ۷۰ تا ۸۰ درصد گردشگران ایران از ۱۰ کشور عضو اکو به ایران می آیند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است، افزود: همدان نیز با هزار و ۸۰۰ اثر فرهنگی و تاریخی در سال ۲۰۱۸ میزبان مجمع گفتگوی آسیایی در تیر ماه و همچنین میزبان اولین اجلاس اعضای سازمان جهانی جهانگردی در آبان ماه ۹۷ خواهد بود که تاثیر مثبتی بر صنعت گردشگری کشور خواهند داشت.

اوحدی گفت: مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه روستاها و مناطق محروم موافقت کردند که ۲۴۰ میلیارد تومان از معادل ریالی آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه از ۲۴۰ میلیار تومان، ۱۲۰ میلیارد تومان در صنایع دستی و ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر در توسعه گردشگری استفاده خواهد شد، گفت: تسهیلات این مبلغ در شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت با کارمزد ۱۰ درصد، در روستاها کارمزد شش درصد و در مناطق مرزی با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین گفت: بیشترین گردشگران ایران­­ از کشور عراق وارد می شوند و کشور آذربایجان نیز پس از عراق گردشگران سلامت خود را به ایران می فرستد.

سعید اوحدی در پایان گفت: تلاش­ های دو ساله این سازمان موجب ثبت صنعت گردشگری در سامانه بهین یاب شد که تاکنون ۳۳۵ طرح گردشگری در آن برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند.