به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: با نزدیک شدن سامانه بارشی از سمت شمال غرب به سبب تشدید سرعت وزش باد از اواخر پنجشنبه و روز جمعه استانهای خوزستان و ایلام با خیزش گرد و خاک مواجه می شوند و بتدریج از پنجشنبه شب و جمعه، بارش در مناطق شمال غرب و شمال کشور به صورت خفیف و پراکنده آغاز می شود و تا آخر وقت بارش به مناطق غرب و جنوب غرب گسترش می یابد.

احد وظیفه افزود: در روز جمعه ناحیه بارش به مرکز کشور و ارتفاعات غربی و مرکزی البرز گسترش می یابد و همچنین با کاهش دما بتدریج در روز شنبه بارش در غرب دامنه های البرز و زاگرس غالبا به شکل برف خواهد بود.

وی ادامه داد: کاهش دما از روز شنبه تا یکشنبه قابل توجه خواهد بود و انتظار می رود صبح یکشنبه مناطق سردسیر در آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل کمینه دما به ۱۵- تا ۲۰- درجه سلسیوس برسد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور همچنین افزود: کاهش قابل ملاحظه دما در سواحل دریای خزر از روز شنبه تا یکشنبه خواهد بود و در مناطق جلگه ای گیلان کمینه دما به حدود ۵- درجه سلسیوس خواهد رسید.

به گفته احد وظیفه، فردا پنجشنبه از بعد از ظهر باد و گرد و خاک در استان های خوزستان و ایلام و بتدریج اواخر وقت بارش باران در استان های لرستان، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه، همدان، مرکزی، گیلان، غرب مازندران که در ارتفاعات مناطق یاد شده بارش بصورت برف خواهد بود و بارش برف نیز در استان های کردستان، آذربایجان غربی رخ خواهد داد.

وی افزود: روز جمعه بارش برف در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه های شمالی البرز در گیلان و غرب مازندران و کردستان و بارش باران در کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، مرکزی، چهارمحال بختیاری، ارتفاعات خوزستان، زنجان، قزوین، و البرز و تهران و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: شنبه بارش برف در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، چهارمحال بختیاری و بارش باران در گیلان، غرب و ارتفاعات مازندران، گلستان، ارتفاعات خوزستان، زنجان، قزوین، لرستان، البرز، تهران رخ می‌دهد که در مناطق کوهستانی و سردسیر این استانها بارش به شکل برف خواهد بود و پیش بینی می شود که بتدریج در سایر مناطق استانهای یاد شده نیز بارش برف رخ دهد.

وظیفه خاطرنشان کرد: کاهش دما در شمال غرب و غرب کشور بین جمعه تا شنبه و در مناطق شمال، مرکز و تهران بین شنبه تا یکشنبه قابل توجه خواهد بود و هوای نسبی سرد تا سه شنبه هفته آینده تداوم خواهد داشت، بطوریکه کمینه دما در روز یکشنبه در شمالغرب در برخی مناطق به حدود ۲۰- درجه سلسیوس خواهد رسید و در سواحل شمالی کمینه دما در صبح دوشنبه بین ۲- تا ۶- درجه سلسیوس خواهد رسید و مجددا روند افزایش دما از روز چهارشنبه پیش بینی می شود.

وی تاکید کرد: از روز شنبه تا اواخر یکشنبه در برخی مناطق بخصوص جاده های کوهستانی شمال، شمالغرب و دامنه های البرز بارش برف همراه وزش باد موجب کولاک و کاهش دید خواهد شد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور افزود: دریای خزر از اواخر جمعه تا یکشنبه مواج پیش بینی می شود و لازم است محدودیت در تردد شناورهای سبک و ماهیگیری در نظر گرفته شود.

احد وظیفه در پایان توصیه کرد: انتخاب زمان سفر مناسب برای کاهش یا اجتناب از مواجهه با مخاطرات ناشی از لغزندگی و کاهش دید در جاده های کوهستانی غرب، شمالغرب و شمال کشور و همچنین مجهز نمودن خودرو به تجهیزات زمستانی، مصرف بهینه سوخت و انرژی بویژه مصرف گاز برای اجتناب از افت فشار در شبکه گازرسانی و جمع آوری محصولات باغی قابل برداشت برای اجتناب از خسارت یخزدگی در مناطق شمالی کشور و مدیریت در مصرف سوخت و تنظیم دما در گلخانه ها و دامداریها و کندوهای زنبور برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی در دستور کار قرار گیرد.