علی اکبر فغفوری، هنرمندی از شهرستان اهر است که سال ها به کار نجاری و کار روی چوب می پردازد.

وی در این راه سختی های زیادی متحمل شده ولی به دلیل عشق و علاقه به کارش، اکنون در زمینه های متفاوت دیگری غیر از سفارش های بازاری فعالیت دارد که ساختن منابر مساجد یکی از آن ها می باشد.

گفتنی است فرزندان فغفوری نیز با تشویق و ترغیب پدر و همگام با وی به هنر روی آورده و در رشته های معرق چوب، کارهای گرافیکی، طراحی سنتی، ویترای، تذهیب و تصویرسازی فعالیت می کنند.

چه شد که به این هنر روی آوردید؟

از آنجایی که از کودکی علاقه خاصی به نجاری و کار روی چوب داشتم، در اوقات فراغت در مغازه نجاری امان کمک حال پدرم بودم و از او کار یاد می گرفتم.

از سال ۱۳۵۳، کار نجاری را با پدر مرحومم به صورت تمام وقت آغاز کردم و پس از ۳ سال کار در کنار وی به مدت ۶ ماه به تهران رفتم تا برخی دیگر از زوایای کار نجاری را به شکل بروزتر فرا بگیرم.

با توجه به اینکه علاقه زیادی به شغل پدرم داشتم و من هم می خواستم یک نجار توانا شوم، پس از پایان خدمت سربازی، مغازه ای اجاره کرده و با اخذ پروانه کسب شروع به فعالیت نمودم.

از چه زمانی و چگونه اولین منبر مساجد را ساختید؟

در ابتدا اکثر تولیدات کارگاه نجاری من سفارش های عمومی بود تا اینکه در سال ۶۷ کارنما، درب ها و ویترین های پاساژ میرداماد اهر به من سفارش داده شد و من ساخت آن را آغاز کردم و از آن پس نوع سفارشات و روش کار را تغییر دادم.

در سال ۷۸ به سفارش هیئت مسجد رسول الله (شکللو)، ماکت حرم حضرت رقیه (س) را ساخته و مورد تشویق همشهریان قرار گرفتم. ساخت درب مسجد روستای ریحان در سال ۹۲ اثر دیگر من بود که مرا برای ساخت قطعات چوبی اماکن مذهبی هر چه بیشتر راغب تر ساخت.

با توجه به کهولت سن باز هم این هنر را ادامه می دهید؟

امسال سفارش ساخت منابر مساجد به من داده شد که ابتدا توان انجام این کار را در خود نمی دیدم ولی به خدا توکل کرده و کار را شروع کردم.

در حال حاضر منابر مسجد روستای مشران مشگین شهر، مسجد رسول الله (شکللو) و مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) اهر و دو مسجد دیگر را در حال اتمام دارم.

چه درخواستی از مسئولان دارید؟

در صورت حمایت مسئولین این هنر در شهرستان اهر نیز احیا شده و رشد خواهد کرد.

 به‌ طور کلی منابر مساجد به سبک گره چینی ساخته می‌ شوند که در کنار آن از سبک‌ های هنر چوب مانند معرق، شبکه‌ سازی یا بهشتی، سبک ساخت قوس منبر، هنر خراطی برای ساخت پایه منبر و … نیز استفاده می‌ شود.

آرزویی هم در این هنر دارید؟

اگر سلامتی جسمانیم اجازه دهد، می خواهیم یکی از منابر مساجد عتبات عالیات امامان معصوم (ع) را ساخته و به آن ها تقدیم کنم تا من نیز بتوانم سهمی از این اجر معنوی داشته باشم.