به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی فریان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر از کاهش ۷۶ درصدی آب شرب در سد ستارخان اهر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته میزان آب شرب موجود در سد ستارخان اهر نزدیک به ۱۴ میلیون مترمکعب بود که هم اکنون این میزان آب به ۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه حجم مخزن سد ستارخان شهرستان اهر ۱۳۰ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: در کمینه ترین موقعیت باید در مخزن سد ستارخان، ۴۰ میلیون مترمکعب آب وجود داشته باشد.

رئیس اداره بهره‌ برداری سد ستارخان گفت: مجموع آوردهای سد ستارخان شهرستان اهر در طول دو سال گذشته به ترتیب ۳۹ میلیون و ۳۵ میلیون مترمکعب بوده که پیش یابی امسال نیز نشان می دهد، وضعیت سال آینده مشابه سال گذشته خواهد بود.

فریان با تأکید بر اینکه زنگ خطر کم آبی در حوزه آبریز سد ستارخان و مسیر رودخانه اهر چایی در طول ۱۵۰ کیلومتر شامل بخش هایی از شهرستان ورزقان و اهر به صدا درآمده است، گفت: بایستی نهادهای سیاست گذار و مصرف کنندگان آب، بیش از پیش به مدیریت منابع آبی و صرفه جویی در مصرف این نعمت خدادادی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طول ۱۲۸ روز گذشته، ۱۰۸ میلی متر بارندگی در شهرستان اهر داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۹ درصدی دارد.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: از پاییز سال جاری به طور متوسط هر روز یک سانتی متر به ارتفاع آب سد ستارخان اضافه می شود.

وی ادامه داد: ورودی آب به سد ستارخان شهرستان اهر در سال جاری ۸ میلیون مترمکعب بوده که میزان آب ورودی به سد ستارخان نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است.

مرتضی فریان در پایان یادآور شد: امسال پیش بینی کرده بودیم تا ۲۰ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی، ۸ میلیون و ۱۲۰ هزار مترمکعب به بخش شرب، ۴ میلیون مترمکعب به بخش صنعت، ۴ میلیون مترمکعب تبخیر و ۲ میلیون مترمکعب به بخش محیط زیست تخصیص آب داشته باشیم ولی در مقایسه با ۱۲۸ روز گذشته می بینیم که تنها ۷۸ درصد پیش بینی ها تحقق یافته است.