به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس محمد اسدی در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اهر از وجود یک هزار و ۶۵۰ هکتار باغ غیرمجاز در پایاب سد ستارخان این شهرستان خبر داد و گفت: توسعه باغات غیرمجاز در پایاب سد ستارخان بر مشکلات کم آبی می افزاید.

وی افزود: با توجه به کاهش شدید بارندگی در سال جاری و ماه های اخیر، همه مردم و مسئولین امر به این امر واقف اند که باید کاری اساسی در این مورد انجام داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با بیان اینکه روند رو به رشد خشک سالی برای همگان محسوس شده است، گفت: باید برخی روش های کشت محصولات کشاورزی را حتی به صورت اجباری تغییر دهیم تا به اهداف مورد نظرمان دست یابیم.

مهندس اسدی با ذکر اینکه شهرستان اهر به لحاظ اقلیمی یک منطقه کوهستانی است و خشک سالی نباید به این صورت در آن اتفاق می افتاد، عنوان کرد: متأسفانه برخی بی برنامگی ها و ناهماهنگی ها در سال های پربارش سبب شده که اکنون پدیده خشک سالی در این منطقه مشهود تر باشد.

وی ضمن اعلام اینکه کتابچه ای توسط کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی در سال ۹۴ برای اصلاح الگوهای کشت تدوین شده است، گفت: کارشناسان پهنه با حضور در تمامی روستاها، ظرفیت های هر یک را استخراج و کتابی تدوین کردند ولی با توجه به کاهش شدید بارندگی ها و افت آب سد ستارخان، مقرر شد در خصوص روش های کشت تجدیدنظر شده و دوباره منتشر گردد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر در ادامه گفت: به دنبال محصولاتی هستیم که با کمترین آب، بیشترین بازدهی را داشته باشند که در همین راستا و با هدف کنترل و جلوگیری از هدر رفت آب در عرصه کشاورزی، اقدام به حمایت و تقویت گلخانه های شهرستان کردیم.

مهندس ممد اسدی در پایان با ذکر این مورد که می توانیم مصرف آب در گلخانه ها را ۱۵ تا ۲۲ برابر کاهش دهیم، گفت: ما باید به دنبال گیاهان و میوه هایی باشیم که ضمن کاهش مصرف آب و سازگاری با اقلیم، بازار فروش خوبی نیز داشته باشند.