به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، در چهارمین روز از دهه مبارک فجر، با آغاز گازرسانی به روستای سراجه لو در شهرستان اهر، اهالی این روستا با بخاری های نفتی خداحافظی کردند.

گفتنی است مراسم آغاز گازرسانی به روستای ساجه لو قبل از ظهر امروز (۱۵ بهمن ۱۳۹۶) با حضور فرماندار و بخشدار شهرستان اهر و برخی روئسای ادارات در مسجد این روستا برگزار شد.

رئیس اداره گاز شهرستان اهر در این آئین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی رتبه نخست جهان را دارد، اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی معدود شهری از گاز طبیعی برخوردار بود اما به برکت نظام جمهوری اسلامی تمامی شهرها و روستاهای دورافتاده از این نعمت خدادادی بهره‌مند هستند.

عزیز عزیزی اضافه کرد: برای گازرسانی به روستای سراجه لو شهرستان اهر ۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال اعتبار صرف شده و ۱۲ هزار و ۴۰۰ متر شبکه گازرسانی اجرا شده است.

وی ضمن اعلام اینکه با افتتاح این پروژه گازرسانی، ۱۲۰ خانوار روستای سراجه لو از گاز طبیعی بهره مند می شوند، گفت: گازرسانی به روستاهای فاقد گاز از سیاست های دولت تدبیر و امید بوده که به عنوان مثال دولت برای گازرسانی به هر یک از خانوار روستای سراجه لو ۶ میلیون تومان اعتبار هزینه کرده است.

رئیس اداره گاز اهر با بیان اینکه شرکت گاز به ۵۰ هزار و ۳۵۱ مشترک خدمات ارائه می دهد، بیان کرد: از این تعداد ۳۹ هزار و ۱۲۴ مشترک شهری و ۱۱ هزار و ۲۲۷ مشترک روستایی در شهرستان اهر از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

عزیزی ادامه داد: برای گازرسانی به کلیه مشترکین گاز در شهرستان اهر، یک هزار و ۵۶ کیلومتر شبکه گازی اجرا شده که از این میزان ۳۰۴ کیلومتر در شهر و ۷۵۲ کیلومتر در روستاها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از شروع گازرسانی به شهرستان اهر تاکنون بیش از ۲۶ هزار علمک گاز نصب شده است، ادامه داد: شبکه گذاری گاز در مناطق روستایی شهرستان اهر نشان می دهد که روستاها پراکنده بوده و خانوارهای ساکن در این روستاها بسیار اندک است.

رئیس اداره گاز شهرستان اهر با تأکید بر اینکه شرکت گاز هم اکنون گاز ۶ جایگاه سوخت سی ان جی در شهرستان اهر را تأمین می‌کند، گفت: از مجموع ۲۰۰ روستای شهرستان اهر در حال حاضر ۱۶۳ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده اند و می توان گفت که اکنون ۹۶ درصد جمعیت روستایی شهرستان اهر از گاز طبیعی بهره مند هستند.

عزیزی میزان پوشش کل شهرستان اهر را ۹۹ درصد اعلام کرد و افزود: این میزان بهره مندی از گاز طبیعی با احتساب جمعیت شهری و روستایی است و انشالله روستاهای شیخ احمد، آرپالیق و پارچاقشلاق از توابع شهرستان اهر نیز به زودی گازدار می‌پ شوند.

وی همچنین از گازرسانی به ۸ روستای این شهرستان در آینده نزدیک خبر داد و ابراز داشت: متأسفانه در حال حاضر تنها ۲۵ روستای شهرستان اهر از نعمت گاز بهره مند نیستند و عملاً تعداد خانوارهای ساکن در ۱۵ روستای این شهرستان زیر پنج خانوار است.

رئیس اداره گاز شهرستان اهر در پایان با اشاره به اینکه خط انتقال ۱۶ اینچ گاز اهر – ورزقان از خط صادراتی ارمنستان به طول ۷۳ کیلومتر در حال احداث است، خاطرنشان کرد: این پروژه با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال و در ۲ فاز احداث می شود که فاز نخست به بهره‌ برداری رسیده و فاز دوم این پروژه نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.