اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 1837
یکشنبه - 19 دی 1395 - 10:58

بخش خصوصی نقش خود را در تحقق اهداف توسعه استان ایفا کند

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تحقق ٧٠ درصد از اهداف سند تدبیر توسعه استان به عهده بخش خصوصی است و نباید اجازه دهیم مصوبات این سند دوباره به بخش‌های دولتی منتقل شود.

بخش خصوصی نقش خود را در تحقق اهداف توسعه استان ایفا کند

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر اسماعیل جبارزاده در بیست و هفتمین جلسه شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، بر لزوم ورود جدی بخش خصوصی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: سهم فعلی استان از گردش مالی ٣٩ هزار میلیارد تومانی حوزه آی‌سی‌تی در کشور، در سال جاری در حد صفر است و باید از این وضعیت خارج شویم.

جبارزاده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه را ضروری دانست و گفت: درخواست ما از بخش خصوصی این است که با استفاده از زیرساخت‌های فراهم‌شده از سوی دولت، برای تولید ثروت برنامه‌ریزی کنند.

وی با تاکید بر جهانی شدن و سوق دادن بخش‌های صنعت، کشاورزی و فرش استان به سمت آی‌سی‌تی به منظور ایجاد اشتغال و تولید ثروت، گفت: ورود در این حوزه یعنی جذب ۲۴ هزار دانشجوی دکتری و فوق لیسانس این رشته که از دانشگاه‌های استان فارغ‌التحصیل می‌شوند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه “نوسازی حمل و نقل” را یکی از هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه استان عنوان کرد و گفت: تاکنون سه هزار دستگاه از ناوگان باری استان نوسازی شده‌اند.

وی اضافه کرد: ایجاد شرکت‌ های تامین و تجهیز مواد اولیه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان از جمله مهم‌ترین خواسته‌های ما از بخش خصوصی است که تاکنون محقق نشده است.

جبارزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط اتیلن میاندوآب به تبریز، این طرح را زمینه‌ساز توسعه صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی دانست و گفت: با احداث این خط، صنایع پتروشیمی و پایین‌دستی استان به منبع مطمئن تغذیه و تامین خوراک وصل خواهد شد.

وی با بیان این که اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرین ما بود، افزود: انتظار داریم با احداث این خط، یک شهرک صنعتی پتروشیمی به نام کیمیاشهر در تبریز ایجاد شود.

جبارزاده، خط انتقال اتیلن را فصل جدیدی از توسعه پایدار صنعتی استان برشمرد و از سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع بخش خصوصی خواست همت کنند تا شهرک صنعتی پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی آن در استان تعریف شود تا مواد اولیه تولید شده در پالایشگاه به محصول تبدیل و صادر شود.

استاندار آذربایجان ‌شرقی با بیان این که وزیر نفت از نقش سازنده استان در صنعت نفت و پتروشیمی استقبال کرده است، افزود: منتظر ارایه پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی در این عرصه هستیم.

وی با بیان این که باید قرینه صنایع پتروشیمی را در شهرهای دیگر استان نیز ایجاد کنیم، افزود: هم دولت و هم بخش خصوصی باید در این زمینه همکاری کنند.

دکتر جبارزاده همچنین بررسی اجرای ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و مفاد آیین‌نامه اجرایی آن، اظهار داشت: زمان کمبودهای برق و گاز، فشار نباید بر واحدهای تولیدی باشد و شرکت‌های خدمات‌رسان اولویت قطعی را به واحدهای تولیدی ندهند.

در این نشست برخی از مسایل و مشکلات تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی استان از جمله مسایل مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و باری استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.