به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسن یحیوی در جلسه پیگیری اخذ مجوز های لازم برای توسعه اکتشافات شرکت مس در منطقه حفاظت شده هفت چشمه ورزقان که با حضور نماینده ورزقان و قائم مقام شرکت مس آذربایجان در دفتر مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی برگزار شد، تصریح کرد: مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در نامه ای به آقای استاندار خواستار توسعه اکتشافات این شرکت در منطقه هفت چشمه شده است که آقای استاندار دستور بررسی این مورد را به بنده ابلاغ کرده اند.

وی افزود: منطقه هفت چشمه جزء مناطق حفاظت شده محیط زیست است که برای شهرستان بسیار ارزشمند است و ما می خواهیم با کمترین تخریبات و یا احیا آنچه که تخریب می شود میزان ذخیره مس احتمالی در این منطقه شناسایی شود.

فرماندار ورزقان با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست و آثار و گونه های مختلف گیاهی و جانوری موجود در شهرستان، گفت: شرکت مس آذربایجان باید تا دو هفته آینده برنامه و طرح پیشنهادی خود برای توسعه اکتشافات در منطقه هفت چشمه را که در آن کمترین آسیب و یا تخریب به محیط زیست وارد می شود را به اداره کل محیط زیست استان جهت بررسی ارائه نماید.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس، اظهار داشت: هر فعالیت صنعتی و یا معدنی که در شهرستان صورت می گیرد باید با مد نظر قراردادن شرایط زیست محیطی منطقه انجام شود.

وی افزود: به اندازه ای که برای راه اندازی طر های توسعه معدن مس سونگون در شهرستان تلاش کرده ام به همان اندازه حفاظت از محیط زیست منحصر به فرد منطقه برای من به عنوان نماینده و خادم مردم شهرستان بسیار مهم است.

رئیس کمیته معدن کمسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در مناطق حفاظت شده شهرستان ورزقان معادن غنی مس و طلا قرار گرفته اند خواستار اصلاح محدوده برخی از مناطق حفاظت شده شهرستان شد و خاطر نشان کرد: بهره برداری مناسب از ثروت های خدادای موجود در منطقه برای توسعه شهرستان و افزایش سطح رفاه عمومی در شهرستان ضروری است.

وی گفت: با انجام اکتشافات لازم در منطقه حفاظت شده هفت چشمه که قطعاً باید زیر نظر کارشناسان محیط زیست صورت گیرد یک بار برای همیشه مشخص می شود که این منطقه دارای چه میزان ذخیره احتمالی است.

قائم مقام شرکت مس آذربایجان نیز با اشاره به اینکه معدن بخش قابل توجهی از سند تدبیر و توسعه استان و تحقق اقتصاد مقاومتی در استان را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: مدیران ارشد استان و شهرستان توسعه معادن را یکی از محورهای توسعه استان دانسته و بر اجرایی شدن آن تاکید دارند.

وی افزود: شرکت مس برای احیاء تخریباتی که در اثر انجام اکتشافات جدید در منطقه هفت چشمه روی خواهد داد آمادگی کامل دارد برنامه ارائه داده و این برنامه ها را زیرنظر کارشناسان محیط زیست اجرایی کند.

سامبرانی تاکید کرد: مطالعه منطقه هفت چشمه موجب تکمیل شدن زنجیره اکتشافات شرکت مس در منطقه می شود.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه محیط زیست استان همواره معادن را کمک و همراهی کرده است، اظهار داشت: معادن نیز باید به تعهدات خود مبنی بر احیاء تخریباتی که در اثر معدن کاری صورت می گیرد پای بند باشند.

قاسمی تصریح کرد:به جهت ارزش و اهمیت تولید و اشتغال زایی در سطح استان و حتی شهرستان ورزقان اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی آمادگی کامل دارد برنامه پیشنهادی شرکت مس آذربایجان را برای انجام اکتشافات جدید که در آن به محیط منحصر به فرد منطقه هفت چشمه آسیب نرسد بررسی نماید.