به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر مجید خدابخش در هفتمین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه، توجه به بعد فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه را ضروری دانست و اظهار کرد: باید بتوانیم از ظرفیت دانشگاهیان، روحانیون و مردم محلی در این راستا استفاده کنیم، چراکه مشارکت آنان در پیشبرد برنامه‌ها و ط ح‌ها راهگشا خواهد بود.

وی با بیان این که الگوسازی و فرهنگ سازی مصرف درست آب باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: امام جمعه تبریز در خطبه های خود به این موضوع می پردازند و البته مشارکت و همراهی دیگر فعالان در عرصه فرهنگی و اطلاع رسانی در خصوص وضعیت آب استان می تواند بسیار اثر گذار باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر بررسی علمی و پایش طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، گفت: پایش و بررسی تغییرات شاخص‌ها باید طی برنامه زمان‌بندی انجام شود و همچنین از روش‌های جدید تصفیه و انتقال آب نیز استقبال می‌کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود یاد آور شد: به خاطر دارم که در سال ۶۹ با مشکل پیش روی آب دریاچه ارومیه مواجه بودیم، اما امروز این وضعیت عوض شده است.

خدابخش افزود: بخشی از دلایل وضعیت امروز دریاچه ارومیه، شرایط اقلیمی منطقه است، اما بخش عمده آن محصول اتفاقاتی است که در این ۲۷ سال افتاده است.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: در صورت بروز اشتباه در تصمیم گیری ها، باید در اسرع زمان کارها اصلاح شود و هر سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان، با همراهی هم بتوانند به اهداف تعیین شده برسند.

وی با اشاره به تخصیص ۲۱ درصد اعتبارات احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: این میزان اعتبار برای اجرای پروژه‌ها کافی نیست و امیدواریم با موافقت رئیس‌جمهور بتوانیم از منابع صندوق توسعه ملی یا منابع مالی خارجی استفاده کنیم.

خدابخش همچنین در پایان با تأکید بر اینکه همه ۲۷ پروژه تعریف شده برای احیای دریاچه ارومیه باید همزمان اجرا شوند، افزود: در غیر این صورت علی رغم همه اقدامات نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.