اجتماعی » اخبار شهرستان » اخبار منطقه ارسباران » اخبار ویژه
کد خبر : 2031
پنجشنبه - 30 دی 1395 - 19:39

ارسال پرونده «جنگل های ارسباران» به یونسکو برای ثبت جهانی

در جلسه‌ای با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونین سازمان میراث فرهنگی مستندات، فیلم‌ها و گزارش‌ های مربوط به پرونده جنگل‌ های ارسباران برای ثبت‌ جهانی در سال ۲۰۱۸ برای ارسال به یونسکو ارائه شد.

ارسال پرونده «جنگل های ارسباران» به یونسکو برای ثبت جهانی

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس مرتضی آبدار گفت: طبق اعلام معاون میراث فرهنگی سازمان و پس از چندین مرحله حضور کارشناسان سازمان در منطقه و انجام بررسی های تخصصی پرونده ثبت جهانی جنگل‌ های ارسباران تکمیل شده است و در روزهای اول بهمن ماه به یونسکو ارسال خواهد شد.

وی افزود: پرونده جنگل‌ های ارسباران ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر ساخته شدن اولین گنبد جهان در آن، دقیق‌ترین شهر دایره‌ای جهان، سیستم شهرسازی منحصر به فرد، تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت برای اولین بار را دارا است.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در تشریح این موضوع عنوان کرد: جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه در همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده است.

لازم به ذکر است جنگل‌ های ارسباران با احتساب عرصه و حریم ها بیش از ۱۶۰ هزار هکتار وسعت دارد و در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. این منطقه با داشتن کمتر از ۵ صدم مساحت کشور بیش از ۱۳ درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است  و۲۹ درصد از پستانداران کشور،۴۴ درصد پرندگان ایران، ۳۲ درصد از دوزیستان کشور، ۹ درصد آبزیان و ۲۰ درصد خزندگان ایران در این منطقه ارسباران زندگی می کنند.