به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهندس بابک رضی منش در نهمین جلسه مشترک کمیته رصد و پایش اشتغال و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به اینکه جذب و حمایت سرمایه گذار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید در اولویت کار ادارات دولتی قرار گیرد، عنوان کرد: دستگاه های اجرایی بایستی در راستای حمایت از سرمایه گذاران نسبت به تسهیل و تسریع در روند پاسخ به استعلامات سرمایه گذاران در بازه قانونی اقدام نمایند.

وی افزود: در صورت عدم پاسخ به استعلام برابر قانون پاسخ مثبت تلقی خواهد شد و مسئولیت و تبعات آتی بر عهده دستگاه استعلام شونده می باشد.

معاون فرماندار خداآفرین با مثبت ارزیابی نمودن نتایج جلسات قبل این کارگروه، از جذب کامل ۵۰ میلیارد ریال اعتبارات اشتغالزایی بند د تبصر ۱۶ قانون بودجه ٩۶ نهاد های حمایتی این شهرستان خبر داد و گفت: دولت با پیش بینی اعتبارات کلان و ارائه تسهیلات کم بهره در صدد بستر سازی و حل معضل اشتغال در مناطق روستایی و عشایری است.

رضی منش مسئله اشتغال را به عنوان چالش اصلی کشور نامبرد و افزود: عقلانیت و تدبیر، استفاده از ظرفیت و پتانسیل ها، تقویت روحیه کارآفرینی در جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و تغییر نگرش به موضوع اشتغال از جمله راهکارهای اساسی در حل این مسئله است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۰ درصد اشتغال دنیا در حوزه خدمات اتفاق می افتد، گردشگری را مهم ترین و اصلی ترین ظرفیت شهرستان در راستای ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم عنوان کرد و تاکید نمود: بایستی بر ارتقای فرهنگ عمومی در جذب و استقبال از گردشگر و بهبود زیر ساخت گردشگری و تلاش برای تشویق و ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این حوزه اقدامات بیشتری انجام گیرد.

معاون فرماندار خداآفرین در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به نام “حمایت از کالای ایرانی” از سوی مقام معظم رهبری نیز گفت: این نام گذاری هوشمندانه در راستای اقتصاد مقاومتی و خطاب به آحاد مردم و مسئولان است و همه ما باید با جدیت در جهت تحقق این امر تلاش نماییم که با پیگیری این موضوع بسیاری از مشکلات اقتصادی، معیشتی، اشتغال و سرمایه گذاری حل می شود.

بابک رضی منش همچنین خاطرنشان کرد: بایستی ظرفیت عظیم گردشگری شهرستان خداآفرین و اینکه حوزه گردشگری در شهرستان بویژه محدوده خمارلو حد فاصل بین سد خداآفرین و سد تنظیمی قیز قلعه سی با برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: تقویت داشته ها و ظرفیتهای موجود در شهرستان از جمله گردشگری و کشاوزی  به عنوان راهکار توسعه، ضروری است که با یک فرآیند تدریجی و با ممارست و پیگیری امورات نتایج مثبت از آن حاصل می شود.

معاون فرماندار خداآفرین همچنین با اعلام خبر واگذاری زمینهای دولتی رایگان به طرح های اشتغالزایی و نیز صدور پروانه ساخت رایگان برای طرحهای گردشگری توسط شهرداری ها از اعلام آمادگی بنیاد مسکن در ارتباط باتغییر کاربری اراضی متقاضیان سرمایه گذاری روستایی خبر داد و افزود: بنیاد مسکن درخواستهای تغییر کاربری اراضی متقاضیان سرمایه گذاری در مناطق روستایی را به منظور تسهیل فرآیند اشتغالزایی و سرمایه گذاری در این مناطق خارج از نوبت بررسی و تسریع خواهد کرد.

مهندس رضی منش در پایان با اعلام اینکه تا تیرماه سالجاری باید تمام اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری جذب و در اختیار سرمایه گذاران باشد، گفت: علاوه بر امکان استفاده از ۹۰ میلیارد تومان اعتبارات شناور استانی مبلغ ٧٣ میلیارد ریال سهم خداآفرین از اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری است که تا کنون نزدیک به ٢۰ میلیارد ریال این اعتبارات در قالب طرحهای مختلف در کارگروه استان تصویب شده است.

گفتنی است طرح هتل و رستوران، سردخانه میوه، پرورش شتر، اقامتگاه عشایری و بوم گردی عاشقلو، طرح بسته بندی و فرآوری عسل، طرح تولید فرآورده های لبنی، مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای و پرورش گوسفند یکصد راسی، واحد تولیدی پرورش ماهی از جمله طرح های مصوب در این جلسه بود.