به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسدی صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی جهت مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی، طی اطلاعیه ای مشترک با امور منابع آب شهرستان اهر و جهاد کشاورزی، توسعه باغات در پایاب سد ستارخان ممنوع شده است، گفت: در پایاب سد ستارخان ۱ هزار و ۳۵۰ هکتار باغات قطره ای وجود دارد که طبق بررسی های صورت گرفته یک هزار و ۶۵۰ هکتار دیگر نیز به صورت غیر مجاز احداث شده اند.

وی با بیان اینکه راه های مقابله با خشک سالی توسط همکاران جهاد کشاورزی اهر شناسایی و از طریق اطلاعیه ها و کلاس های آموزشی به باغداران و زارعین منتقل می شود، گفت: تجهیز باغات به سیستم آبیاری نوین تحت فشار (قطره ای) یکی از راه هایی است که می توان از هدر رفت منابع آب و مدیریت آن استفاده کرد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر اجرای طرح های مقابله با کم آبی در بخش کشاورزی را مستلزم تخصیص اعتبار از سوی دولت عنوان کرد، گفت: توسعه گلخانه ها در شهرستان اهر ضمن افزایش بهره وری و کاهش مصرف، از هدر رفت آب جلوگیری می کند.

مهندس اسدی بر لزوم اصلاح الگوی کشت و کشت محصولات کشاورزی که به آب کمتری نیاز دارند، تأکید کرد و یادآور شد: حدالامکان در اصلاح الگوی کشت هر ساله نسبت به تغییرات اقلیم، تغییراتی در اصلاح الگوی کشت صورت می گیرد تا بتوانیم محصولاتی که متناسب با اقلیم منطقه است کشت شود.

وی با تأکید بر اینکه در راستای کشت محصولات کشاورزی که به آب کمتری نیاز دارند، کشت ۲.۵ هکتاری زعفران را در شهرستان اهر آغاز کرده ایم، بیان داشت: با توجه به اینکه سال گذشته وضعیت منابع آبی در سد ستارخان مناسب نبود، امسال توانسته ایم ۱.۵ هکتار برای کشت زعفران در شهرستان اهر آماده کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در پایان با اشاره به اینکه در روز های اخیر باغات شهرستان اهر به دلیل کاهش دمای هوا و سرمازدگی دچار خسارت شدند، خاطرنشان کرد: متأسفانه به لحاظ کاهش دمای هوا، بالای ۸۵ درصد باغات اهر متحمل خسارت سرمازدگی شده اند و از مجموع ۷۵۰۰ هکتار از باغات، فقط ۲۵ درصد میوه عاید خواهد شد.