به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مجتبی جلیل زاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر از اعمال محدودیت کشت بهاره زراعت در آذربایجان شرقی خبر داد و بیان کرد: طبق مصوبه دولت کشت برنج غیر از استان های شمالی در سایر استان های کشور ممنوع بوده و  کشت لوبیا و سایر محصولات پر مصرف از جمله برنج به لحاظ محدودیت منابع آبی در آذربایجان شرقی ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم در منطقه ارسباران محسوس تر از گذشته است، اظهار داشت: در بررسی میزان بارندگی ها می بینیم بارش در بیشتر استان ها بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است و استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بیشترین بارش ها در کشور داشته اند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: میزان بارندگی در آذربایجان شرقی نسبت به سال‌ های گذشته بیشتر بوده اما بارش‌ ها با تبدیل به روان آب و ورود به پشت سدهای استان کمتر بوده است کهـطبق این در سد ستارخان اگر با سال گذشته مقایسه کنیم، ۳۰ درصد آب این سد کاهش یافته است.

جلیل زاده با بیان اینکه کسی نمی تواند مانع از توسعه صنعت و استفاده از آب برای شرب شود، گفت: اغلب کشورها با اینکه بیشتر نیاز به آب‌ دارند اما با این حال سازگاری و صرفه جویی را مورد توجه قرار می دهند ولی متأسفانه ما هنوز نتوانستهایم با این موضوع سازگاری کنیم.

وی تصریح کرد: بارندگی ها طی سال آبی امسال در شهرستان اهر نسبت به دراز مدت ۱۲ درصد رشد دارد اما اینکه وضعیت منابع آبی شهرستان چگونه است باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه طبق پیش بینی ها احتمال بارندگی ها در استان آذربایجان شرقی پایین تر از حالت نرمال باشد، ۵۵ درصد است، گفت: احتمال این که در استان کم آبی تشدید شود بسیار بوده و این نیز جزو پیش بینی های سازمان هواشناسی است.

جلیل زاده اضافه کرد: در فروردین ماه سال ۹۵ در آذربایجان شرقی ۱۷۶۶ کیلومترمربع پوشش برفی وجود داشت ولی در حال حاضر پوشش برفی در استان ۱.۴ بوده که یعنی صفر است و در واقع بارش برف که در آذربایجان شرقی داشتیم به روان آب هم تبدیل نشده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۸ درصد منابع آبی آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: آذربایجان شرقی که جزو استان های صنعتی کشور محسوب می شود در بخش صنعت تنها ۲ درصد مصرف آب داریم در حالی که در دنیا میزان مصرف آب در بخش صنعت ۲۵ درصد است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنایع و معادن آذربایجان شرقی در سال جاری ملزم به کاهش ۳۰ درصدی در مصرف آب هستند، خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی در اقصی نقاط آذربایجان شرقی و شهرک‌های صنعتی و معادن استان باید به دنبال راهکاری باشند و بتوانند ۳۰ درصد از مصرف آب را کاهش دهند.

مجتبی جلیل زاده همچنین از الزام و فرهنگ سازی در صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب در شهرستان های آذربایجان شرقی خبر داد و یادآور شد: باید از امروز الزام صرفه جویی در مصرف آب در مرکز استان و شهرستان های استان کلید بخورد و لازم است تا مردم در این زمینه به صورت عملی وارد شوند.