به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، غلامرضا شریفی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عوارض پرداختی به همه شهرداری‌ ها و دهیاری‌ های استان از محل وصول ارزش افزوده، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۶، مبلغ ۴ هزار و ۸۲ میلیارد ریال عوارض مربوط به  مالیات بر ارزش افزوده در استان وصول شده و جهت اجرای طرح های عمرانی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز شده است.

وی با بیان اینکه سهم بیش از ۲ هزار شهرداری‌ و دهیاری‌ استان از محل دریافت سه درصد عوارض ارزش افزوده در مقایسه با سال قبل رشد داشته است، گفت:در طول سال۱۳۹۶ مالیات و عوارض پرداختی به  حساب  شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان، نزدیک به ۴۰۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد و این مبلغ بین بیش از ۲ هزار شهرداری‌ و دهیاری‌ در سطح استان توزیع شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان نقش مالیات و عوارض پرداختی در توسعه و آبادانی شهرها را مهم دانست و افزود: از کل رقم پرداخت شده در سطح استان در سال ۱۳۹۶، سهم شهرداری تبریز یک‌هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال بوده است که این جلوه‌ای از مشارکت مستقیم مردم در سازندگی و عمران شهرها را دارد و نحوه ارائه خدمات به شهروندان را بهبود می‌بخشد.

شریفی با بیان اینکه از محل سه درصد مالیات بر ارزش افزوده ۳۰ درصد عوارض در اختیار روستاها و ۷۰ درصد بر اساس سرانه جمعیت در اختیار شهرها قرار می‌گیرد، بیان داشت: هم‌چنین یک درصد از عوارض دریافتی نیز به بخش سلامت اختصاص می‌یابد که در سال ۱۳۹۶، مبلغ ۶۶۲ میلیارد ریال به این حوزه اختصاص یافته است.

وی همچنین از نامگذاری پروژه‌ ها و مکان‌ های عمومی که از محل عوارض پرداختی احداث می‌شوند به نام مالیات خبر داد و عنوان کرد: مردم باید، بدانند مالیاتی که پرداخت می‌کنند در کجا هزینه می‌شود که نامگذاری معابر و مکان‌های مهم مانند خیابان‌ها، بلوارها، زیرگذر و روگذرها، پارک‌ها و… که از محل مالیات‌ها ساخته می‌شوند به نام مالیات، نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در تحقق درآمدهای مالیاتی دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی افزود: در این زمینه در ۶ شهر استان از جمله سراب، اسکو، ورزقان، هوراند، کلیبر و آبش احمد با همکاری شهرداری و شورای شهر، معابر عمومی به نام مالیات نامگذاری شده است.

شریفی در پایان با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی می‌تواند به عنوان یک ابزار مالی و اقتصادی، کمک شایانی به توزیع مناسب ثروت در کشور کند، تصریح کرد: با تحقق نامگذاری معابر به نام مالیات، مودیان نحوه هزینه‌کرد مالیات را خودشان می‌بینند و برایشان ملموس خواهد بود که موارد مصرف مالیات کجاست و نتیجه آن، مشارکت بیشتر مردم در پرداخت مالیات و ارائه خدمات با کیفیت و عادلانه‌تر همچنین ارتقای سطح عمومی کیفیت زندگی هموطنان و همشهریان خواهد بود.